ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu przeprowadziło badanie, którego celem było określenie stosunku i postawy Polaków do rozwiązań konsumenckich wspierających ochronę środowiska i gospodarkę obiegu zamkniętego. Sprawdzano również poziom wiedzy o postawach proekologicznych oraz ich wpływ na podejmowane decyzje jak również zbierano informacje na temat postrzegania społecznej odpowiedzialności korporacji.
Niestety badanie pokazało, że poziom wiedzy w Polsce nadal jest mocno niewystarczający. Tylko 15% respondentów potrafiło poprawnie rozdzielić przykładowe artykuły podczas wyrzucania do kosza. Mimo że ich sortowanie deklaruje 66% Polaków, sens w tym działaniu widzi zaledwie 58% badanych. Problem sprawiło także pytanie o konieczność mycia opakowań z metali i tworzyw sztucznych przed ich wyrzuceniem. Aż 75% osób nie wiedziało, że nie należy płukać tego typu odpadów.
Edukacja ekologiczna w Polsce wymaga kolejnych inicjatyw i akcji uświadamiających. Czyste środowisko naturalne jest niezastąpionym zasobem, wartością wspólną, z której wszyscy korzystamy i o którą wszyscy musimy dbać. Postawa każdego z nas składa się na sumę działań, która decyduje o otaczającym nas świecie. Musimy wierzyć w to, że nasza aktywność pozwoli zahamować negatywne zmiany w środowisku, a obecnie zaledwie 1/3 polskich konsumentów w to wierzy.
Potwierdzeniem potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego jest brak wiedzy na temat właściwego segregowania odpadów. Badanie ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu potwierdziło, że mamy z tym problem. Poziom poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania odnoszące się do selekcji śmieci, które udzieliło zaledwie 15% badanych, to bardzo słaby wynik. A pytano o podstawowe rzeczy, np. do którego pojemnika wyrzucić zużytą chusteczkę higieniczną, karton po soku czy tłusty papierek po maśle.
Większość z nas wie, ile jest pojemników i jakie mają kolory oraz mniej więcej, co należy do nich wrzucać. Ale niestety tylko „mniej więcej” – nasza wiedza dotycząca segregacji odpadów jest zbyt ogólna i powierzchowna. Wiemy, że do niebieskiego pojemnika wrzucamy papier i tekturę, a do żółtego plastik. Jednak często sprowadza się to tylko do głównego surowca, gdy tymczasem np. do żółtego pojemnika oprócz tworzyw sztucznych, wrzucamy również metale i opakowania wielomateriałowe. Podobnie jest z odpadami szklanymi, mało kto wie, że do pojemników na szkło wrzucamy tylko słoiki i butelki, a nie np. szklanki, szyby, lustra czy kubki. Problemem są również opakowania składające się z kilku materiałów, z którymi konsument nie wie co robić – czy wyrzucić do odpadów zmieszanych, czy dzielić na części.
Aby sytuacja uległa poprawie potrzebne są akcje zwiększające ekologiczną świadomość Polaków, między innymi przez ukazanie tego, w jakim zakresie człowiek oddziałuje na otoczenie, ale nie tylko. Sytuacje na pewno poprawiłyby takie działania, jak wyraźna informacja na pojemnikach – co można do nich wrzucić, czy oznaczenia umieszczane na opakowaniach – do którego kosza powinny trafić.
Na sukces zapracować musimy wszyscy. To zadanie zarówno dla instytucji państwowych, firm jak i konsumentów, czyli dla nas, którzy jesteśmy kluczowym elementem w odniesieniu sukcesu. To my “produkujemy” największą ilość odpadów z którymi jest problem z przetworzeniem.
Udostępnij
Udostępnij
Przemysł druku i produkcji opakowań obejmujący m.in. etykiety, opakowania elastyczne, opakowania tekturowe, w tym z tektury falistej przechodzi ogromną transformację. Ważne jest, aby wszyscy zainteresowani zrozumieli główne wyzwania stojące przed nimi i byli na nie przygotowani.
Z okazji Świąt Wielkanocnych chcielibyśmy przekazać serdeczne życzenia wszystkim naszym klientom, partnerom i pracownikom. Niech te wyjątkowe Święta będą pełne radości, nadziei i wzajemnej życzliwości. W tym czasie niechaj każdy z nas znajdzie chwilę spokoju i refleksji, by docenić piękno życia i otaczające nas szczęście. Niech radosna atmosfera Wielkanocy przyniesie do naszych serc odrodzenie, pokój […]
Upfield Holdings B.V., holenderski producent roślinnych tłuszczów do smarowania, smażenia i pieczenia, zaprezentował pierwsze na świecie, wolne od plastiku i nadające się do recyklingu opakowanie do swoich produktów. Firma działa w 95 krajach, więc zastąpienie opakowań plastikowych papierowymi, to ogromny zysk dla środowiska.
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (Cepi) opublikowała wstępne statystyki sektora produkcja papieru i tektury w swoich krajach członkowskich za 2023 rok. Całkowita produkcja osiągnęła 74,3 mln ton, co oznacza znacznie niższy poziom porównując rok do roku, przy czym odnotowany spadek dotyczy wszystkich gatunków papieru i tektury.