Z raportu „Branża opakowań w Polsce 2010–2016 i prognozy 2017–2020” firmy doradczej Equity Advisors wynika, że do 2020 roku, rynek opakowań w naszym kraju będzie rósł w tempie około 7% rocznie. To dwa razy szybciej niż przewidywania dla rynku globalnego, gdzie na świat patrzy się jako całość. To bardzo optymistyczne prognozy, jednak całkowicie realne, analizując obecną sytuację i czynniki które wpływają na wzrost zapotrzebowania.

Popyt na opakowania rośnie głównie dzięki zwiększającej się konsumpcji, a ta jest efektem bogacenia się społeczeństwa oraz zmiany stylu życia, przede wszystkim zakupom przez internet. To właśnie intensywnie rozwijająca się branża e-commerce będzie miała największy wpływ na wzrost produkcji opakowań. Co ważne, generuje ona popyt na różnego rodzaju opakowania. Od najprostszych opakowań wysyłkowych – zwykłych pudełek kartonowych, których używają małe sklepy internetowe, zwracając uwagę przede wszystkim na koszt, po opakowania o skomplikowanym designie, pozwalające na szybką identyfikację marki. Te ostanie odnoszą się dużych sklepów o uznanych markach, jak również np. do rynku kosmetyków i dóbr luksusowych, gdzie firmy stawiają na trwałe opakowania wysokiej jakości, a cena nie jest kluczowym czynnikiem.

Branża e-commerce często tworzy sytuację opakowania w opakowaniu. Otrzymujemy paczkę, która jest opakowaniem wysyłkowym z brandingiem sklepu. W tym opakowaniu znajdujemy kolejne, które dopiero jest opakowaniem zakupionego przez nas produktu, oznaczone logotypem marki i producenta. I jest to sytuacja konieczna, ponieważ opakowanie stało się częścią strategii marketingowej, więc zarówno sprzedawca jak i producent pragną dotrzeć do nas ze swoim przekazem oraz zadbać o swój wizerunek.

Perspektywy rozwoju branży e-commerce są jeszcze lepsze niż branży opakowań. O ile jeszcze kilka lat temu zakupy on-line dopiero zdobywały popularność, dziś są niemal normą. Przez internetu kupujemy prawie wszystko, łącznie z produktami spożywczymi. I dotyczy to wszystkich grup wiekowych. Starsi internauci chętnie korzystają z wygody jaką dają zakupy przez internet. Natomiast młodzi ludzie, wychowani w innej rzeczywistości, często nie wyobrażają sobie, lub nawet nie znają, innego sposobu zakupu określonych grup produktów. Współcześnie zakupy niekoniecznie kojarzą się już z wyjściem z domu, tym bardziej, że zwrot czy wymiana produktu stają się coraz bardziej łatwiejsze. Sklepy internetowe dołączają już etykietę pozwalającą odesłać towar, w tym samym opakowaniu, w którym został dostarczony, bez wysiłku. Sprowadza to się do naklejenia załączonego listu przewozowego oraz zawiadomieniu sklepu, żeby odebrał towar.

Sklepy internetowe stają się więc, obok wzrostu konsumpcji, ważnym czynnikiem napędzającym rozwój branży opakowań. A że konsumpcja napędza branżę e-commerce, to dopóki społeczeństwo, będzie miało pieniądze, dopóty zapotrzebowanie na opakowania będzie coraz większe. Oczywiście to odnosi się również do praktycznie każdej dziedziny gospodarki, bo wzrost konsumpcji przekłada się na rozwój wielu segmentów. Jednak opakowania są w dość szczególnej sytuacji, ponieważ powiązane są nieomal z każdą inną branżą. Jednak mimo dobrych perspektyw, produkcja opakowań nie jest tak prosta jakby się to mogło wydawać.

Branża jest zmuszona do maksymalnej elastyczności, ponieważ trendy estetyczne zmieniają się nawet kilka razy w roku, a klienci doceniają indywidualny design opakowań, dostosowany do obecnej mody i okazji zakupu produktu. Zmieniają się także technologie produkcji, stwarzając coraz większe możliwości uszlachetnień, zdobień czy indywidaualizacji, co zwiększa atrakcyjność produktów dla odbiorców końcowych, ale od branży wymaga sporego wysiłu. Zmieniają się także wymagania firm, zamawiających opakowania, które coraz mocniej stawiają na unikalność opakowania i dopasowanie go do aktualnych potrzeb produktu oraz rynku.

Aby temu wszystkiemu sprostać, trzeba dysponować nie tylko szerokim parkiem maszynowym do produkcji opakowań, ale przede wszystkim odpowiednim zespołem projektowym, który potrafi dopasować się do sytuacji na rynku w konkretnej branży, bo inaczej pakuje się odzież, inaczej elektronikę, a jeszcze inaczej produkty spożywcze. My to potrafimy. Producent Opakowań Tekturowych Viki Family zaprasza do kontaktu.

Udostępnij

Udostępnij