Ekologiczne opakowania dla e-commerce

Firma badawcza Smithers Piraopublikowała raport Przyszłość zrównoważonych opakowań dla e-handlu do 2023 r. (The Future of Sustainable E-commerce Packaging to 2023), w którym analizuje rynek opakowań dla e-handlu, szczególnie pod kątem ograniczania negatywnego ich wpływu na środowisko.

Raport ocenia, że całkowita wartość ekologicznych materiałów opakowaniowych stosowanych w e-handlu w 2018 r. wyniesie 32,9 mld USD, co oznacza znaczący wzrost w stosunku do 2017 r., w którym wartość ta wyniosła 28,2 mld USD. W ciągu najbliższych 5 lat popyt na ekologiczne materiały ma wzrosnąć do kwoty 63,3 mld dolarów, czyli prawie dwukrotnie. Dlaczego prognozy dla tego rynku są tak optymistyczne? Przyczyny są dwie – błyskawicznie rozwijający się handel internetowy oraz wymagania klientów.

E-commerce to niezwykle ważny sektor dla przemysłu opakowaniowego. Dominuje na nim sprzedaż detaliczna, a nie hurtowa, więc popyt na opakowania jest ogromny. Dodatkowo, opakowania odgrywają znacznie ważniejszą rolę w kreowaniu wizerunku niż w przypadkku sprzedaży w sklepach stacjonarnych. Najczęściej są pierwszą rzeczą offline z którą konsument ma styczność, co powoduje, że sklepy coraz większą wagę przywiązują do opakowań oraz coraz chętniej inwestują w innowacyjne rozwiązania, które zarówno zapadają w pamięć klientów jak i budują pozytywną opinię o firmie.

Najważniejszym aspektem współczesnego e-handlu staje się zrównoważony rozwój, który ma zmienić opinię o tym kanale dystrybucji, który swoim zachowaniem w ostatnich latach zapracował na negatywne postrzeganie. Dotychczas, bardzo często, nawet małe gabarytowo produkty trafiały do klientów w dużych pudełkach wypełnionych ogromną ilością trudnych w utylizacji elementów zabezpieczających np. foli bąbelkowych czy styropianu. Obecnie szybko się to zmienia.

Opakowanie musi być bezpieczne dla produktu, to nadal kluczowa kwestia, bo uszkodzenie towaru jest najmniej zrównoważonym rozwiązaniem. Koniecznym staje się jednak znalezienie złotego środka między ekologicznością opakowania a jego zdolnością do zabezpieczania produktów. Jeżeli klient otrzymuje produkt zapakowany w pudełko wypełnione ochronnym styropianowym groszkiem budzi w nim to negatywne odczucia, bo nie jest to produkt ekologiczny. A przecież można stosować formatki (wkładki) tekturowe. Takie zabezpieczenia mają znacznie mniejszy wpływ na środowisko naturalne i lepiej nadająsię do recyklingu przez co są znacznie lepiej postrzegane przez klientów.

Producenci opakowań i właściciele sklepów widzą, że najlepszym rozwiązaniem są opakowania monomateriałowe, w pełni nadające się do recyklingu. Z tego powodu wkładki z masy papierowej i tektury szybko zyskują na popularności. Rozwiązanie w którym zarówno pudełko, jak i zabezpieczenia wykonane są z jednego surowca jest najlepszym sposobem na zyskanie w oczach klientów. Rośnie więc zainteresowanie materiałami ochronnymi wykonanymi z tektury, która i tak ma ogromny, ok. 80%, udział w tym rynku.

Poznaj propozycję Producenta Opakowań Tekturowych Viki Famili opakowań dla e-commerce.

Źródło: Smithers Pira, www.smitherspira.com/industry-market-reports/packaging/e-commerce-sustainability-packaging

Bookmark the permalink.