Jak wybrać optymalne opakowanie

Rynek pudełek tekturowych w ostatnich latach mocno się zmienia, głównie z powodu wzrostu zapotrzebowania na opakowania ekologiczne oraz szybko rozwijającej się branży e-commerce. Opakowanie tekturowe to prawdopodobnie najbardziej ekologiczne opakowanie, a więc szybko zyskują popularność. Wzrost popularności zakupów przez internet jeszcze mocniej wpływa na rozwój branży, pudełko tekturowe wysyłkowe to podstawowe opakowanie w każdym sklepie internetowym.

Liczba firm zainteresowanych wykorzystywaniem opakowań kartonowych ciągle rośnie. Jednak mają one także coraz więcej wątpliwości odnośnie wyboru odpowiedniego opakowania. Trudno się temu dziwić, bo opakowanie to podstawa dobrej sprzedaży, powinno być więc atrakcyjne dla odbiorcy, a jednocześnie odpowiadać obowiązującym trendom – być przyjaznym dla środowiska i łatwym w recyklingu. Wybór opakowania musi być przemyślany i dobrany zarówno do asortymentu jak i grupy odbiorców.

Wykorzystanie opakowania do marketingu stało się nie lada wyzwaniem. Jeszcze kilka lat temu, kiedy klient widział na sklepowej półce dwa identyczne produkty jednak w różnych opakowaniach, jedno w zwykłym szarym pudełku, a drugie w zadrukowanym opakowaniu, wybierał kolorowe opakowanie przyciągające uwagę. Producenci prześcigali się więc w przygotowywaniu atrakcyjnych kolorowych projektów graficznych opakowań, przyciągających uwagę odbiorców.

Dziś to się już nie zawsze sprawdza. Ocena atrakcyjności opakowania zależy także od tego, co znajduje się w opakowaniu. Jeżeli nasz produkt trafia do sklepów ekologicznych, zwykłe szare opakowanie będzie dla większości odbiorców znacznie bardziej atrakcyjne. W opisanym wcześniej przypadku wybiorą więc mniej rzucające się w oczy opakowanie.

Może takie podejście klientów w hiper i supermarketach jeszcze nie jest zjawiskiem powszechnym, ale już istnieje i należy liczyć się z tym, że będzie coraz bardziej popularne. Coraz częściej klienci, wybierając produkt, stawiają pytanie o przyjazność opakowań dla środowiska naturalnego. Nasza planeta jest już bardzo mocno zaśmiecona i zanieczyszczona, dostrzegamy ten problem i staramy mu się zaradzić. Chcemy więc mieć pewność, że wybierając dany typ opakowania nie przyłożymy ręki do pogorszenia się stanu środowiska, chcemy także wiedzieć, że wyrzucimy je do właściwego kosza.

Jak więc właściwie dobrać opakowanie? Jest kilka elementów obowiązkowych. Po pierwsze, jeżeli to tylko możliwe wybierzmy opakowanie tekturowe, już samo to zagwarantuje przychylność konsumentów. To, czy zdecydujemy się na wysokiej jakości nadruk czy tylko umieszczenie podstawowych informacji, jak wspomnieliśmy, zależy od zawartości. Nie zapomnijmy jednak o umieszczeniu informacji o tym, że opakowanie nadaje się do recyklingu i do którego kosza je wyrzucić. Najlepiej, gdy na opakowaniu jest znaczek FSC, świadczący o tym, że to certyfikowane opakowanie ekologiczne. Bycie ,,eko” jest teraz modne i coraz więcej osób podejmując decyzję na temat zakupu kieruje się tym właśnie tym aspektem. Jak pokazują badania, chcemy opakowań przyjaznych dla środowiska i jesteśmy gotowi za to więcej płacić. Im młodsi klienci, tym wyższy koszt godzą się ponosić. Nie zapominajmy o tym, wybierając opakowanie.

Wydawałoby się, że w przypadku e-commerce sprawa jest prostsza. Pudełko wysyłkowe „nie sprzedaje” więc w tym przypadku marketing nie jest ważny. Takie myślenie to jednak złe podejście, pudełko wprawdzie nie sprzedaje, ale tworzy wizerunek sklepu internetowego, co może jest jeszcze ważniejsze w podejściu do klienta. Od tego, jak klient oceni nasz sklep zależy, czy zdecyduje się na kolejne zakupy właśnie właśnie tutaj, a przecież to jedna z najważniejszych rzeczy – utrzymanie klienta.

Wybierając opakowanie wysyłkowe kierujmy się również ekologią, co w tym wypadku oznacza, że nie tylko pudełko ale i wypełniacze powinny być z materiału przyjaznego dla środowiska. Jeżeli wszystko będzie z tego samego materiału, ułatwi to pozbycie się śmieci. Wszystko trafi do jednego, właściwego kosza, co klienci docenią, a korzyść odniesiemy wszyscy.

Bookmark the permalink.