Santander Bank Polska przygotował raport na temat branży opakowań w Polsce. Według ekspertów w 2021 roku urośnie ona o minimum 8%, w czym nie przeszkodzi znaczący wzrost cen surowców do produkcji opakowań. Ważnym impulsem rozwoju, mimo luzowania restrykcji, będzie sektor e-commerce. W swoich działaniach branża opakowań musi jednak uwzględnić najsilniejszy obecnie trend rynkowy – ekologię.

Produkcja sprzedana krajowego przemysłu opakowań wzrosła w 2020 r. o ok. 1,3%, przekraczając poziom 45,5 mld PLN, co jest świetnym wynikiem na tle całego przetwórstwa przemysłowego, który odnował spadek produkcji sprzedanej o 5,2%. W 2021 roku produkcja opakowań znacznie przyspieszy, a jej wzrost może przekroczyć 8% w skali roku, przy ok. 5% wzroście całej gospodarki. Największym wyzwaniem dla branży opakowań będą rosnące ceny surowców, które mogą negatywnie odbić się na rentowności oraz płynności finansowej producentów.

Branża opakowań, jak cała gospodarka, odczuła negatywne skutki zamykania wielu sektorów podczas pandemii, co przekładało się na okresowe zmniejszenie produkcji. Ubiegły rok przyniósł jednak także silne wzrosty, m.in. w produkcji opakowań do gotowych dań w branży spożywczej oraz wyraźny wzrost zapotrzebowania na opakowania dla e-commerce. W 2020 roku obroty w internetowej sprzedaży detalicznej wzrosły aż o 41% co oznacza, że wartość e-handlu urosła do 70 mld zł (dane GUS). W 2021 r oczekiwana wartość e-zakupów konsumenckich to 87-90 mld zł.

Myśląc o e-commerce, często ograniczamy się do indywidualnych klientów sklepów internetowych, ponieważ to o nich mówiło się najczęściej podczas pandemii. Dużo mniej widoczny jest handel internetowy między firmami, choć skala obrotów jest kilkukrotnie większa i rośnie nieprzerwanie od wielu lat. Na koniec zeszłego roku wartość rynku e-commerce B2B wyniosła ok. 447 mld złotych i był to wzrost o ok. 30% rok do roku. Jak wynika z raportu przygotowanego dla Santander Bank Polska B2B e-commerce – biznes w sieci, e-handel między firmami może w tym roku osiągnąć wartość aż 630 mld zł.

Przed pandemią Polska należała do państw o umiarkowanej świadomości ekologicznej konsumentów. Podczas pandemii przy wyborze opakowania wiodącą rolę zaczęło ogrywać bezpieczeństwo. Jednak trend związany z poszukiwaniem bardziej ekologicznych opakowań przez cały czas był i nadal jest rosnący, nie tylko wśród konsumentów, ale również wśród firm. Branża opakowań, aby spełnić oczekiwania klientów zarówno indywidualnych jak i biznesu, jest zmuszona do wdrażania proekologicznych rozwiązań.

W coraz większy stopniu kupujący wybierają opakowania powszechnie uważane za bardziej ekologiczne, więc producenci wprowadzającym wyroby na rynek, wybierają rozwiązania proekologicze, aby być postrzeganymi jako firmy przyjazne środowisku. Najczęściej stosowane to ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych (na rzecz opakowań z papieru i tektury), udział biotworzyw lub recyklatu oraz opakowania wielokrotnego użytku. Zgodnie z badaniem oczekiwań firm, zawartym w raporcie, zainteresowanie ekologicznymi opcjami dostawy znacznie przekracza to co obecnie jest oferowane. Już 23% klientów B2B w e-handlu preferuje ekologiczne opcje dostawy, podczas gdy zaledwie 13% sprzedawców oferujących takie rozwiązania.

Do szukania bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań zmusz także rosnąca presja regulacyjna. Od pierwszego stycznia 2021 r. obowiązuje podatek za każdy kilogram wprowadzonego do obrotu pierwotnego tworzywa sztucznego. Kolejną zmianą będzie zakaz wprowadzania do obrotu niektórych produktów jednorazowych z tworzyw sztucznych. Od 1 stycznia 2023 roku natomiast ma wejść w życie reforma systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, zwiększająca udział producentów w finansowaniu systemu gospodarki odpadami.

Pełny raport E-commerce B2B – biznes w sieci jest dostępny pod adresem www.santander.pl/raportecommerceb2b.

Źródło: Santander Bank Polska

Udostępnij

Udostępnij