Badanie “E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” przygotowane przez Gemius, wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej pokazuje dynamiczny rozwój branży w Polsce. W 2019 już 62% internautów kupuje przez internet, o 6% więcej niż rok wcześniej. Największe zalety e-zakupów, według polskich internautów, to możliwość kupowania w każdym momencie, brak konieczności jechania do sklepu, oraz nieograniczony czas wyboru.

Rozwój branży e-commerce mocno wpływa na rynek opakowań. Zmieniają się wymagania dotyczące kształtu, rozmiarów i funkcji opakowań, co wymusza ciągłe dostosowywanie oferty do wymagań sklepów internetowych i ich klientów. Jednym z największych wyzwań, z jakimi muszą sobie radzić producenci opakowań, jest konieczność wytwarzania coraz krótszych serii pudełek, co wynika z dużej liczby sklepów internetowych i bardzo szerokiej oferty produktów w nich dostępnych.

Kiedyś opakowania były zamawiane w tysiącach sztuk, obecnie sklepy często chcą ich tylko kilkadziesiąt jednego rodzaju i do tego spersonalizowanych. Krótkie serie opakowań to potrzeba optymalizacji kosztów wysyłki – większe pudełko to większy koszt opakowania i transportu. Sklepy starają się więc dopasowywać opakowanie do zawartości, a to zwiększa liczbę rodzajów używanych pudełek. Zmiany wymuszają także konsumenci. Produkty które otrzymują w za dużych uniwersalnych opakowaniach, są źle przez nich oceniane i negatywnie wpływają na postrzeganie sklepu.

Producenci opakowań radzą sobie z problemem niedużych zamówień, z pomocą przychodzi im postęp technologiczny, jednak problem precyzyjnego dopasowania rozmiaru pudełka do zawartości już nie jest tak łatwy do rozwiązania, jeżeli w ogóle możliwy. Gdyby pudełka wysyłkowe były dopasowywane do jednego produktu to nie byłoby problemu. Klienci jednak najczęściej kupują kilka produktów o różnych wymiarach, co nie pozwala precyzyjnie dopasować opakowania wysyłkowego i muszą się w nim pojawić wypełniacze.

Próbą zaradzenia temu problemowi jest „ship-in-own-container” (SIOC). Metoda ta polega na pakowaniu towaru już przez producenta w opakowanie, które od razu jest pudełkiem wysyłkowym. Takie opakowanie musi być solidniejsze i trwalsze, przez co jest droższe, jednak w ogólnym rozrachunku obniża ono koszt opakowania oraz ogranicza ilość odpadów. Największą wadą tej metody jest jednak to, że może być ona stosowana tylko w szczególnych przypadkach. Założeniem jest, że wysyłane będą pojedyncze produkty, bo wysłanie kilku naraz, ze względów kosztowych, nadal wymaga przepakowania ich do jednego pudełka, co powoduje, że rynek takich opakowań ograniczony jest do dużych gabarytowo przedmiotów, z zasady wysyłanych pojedynczo np. dużego AGD czy urządzeń RTV.

Kolejnym wyzwaniem dla producentów opakowań jest sposób dostawy produktów na lini sklep internetowy – klient, który stwarza większe ryzyko uszkodzenia lub awarii transportowanego towaru. Opakowania dla e-commerce muszą być bardziej odporne od stosowanych w tradycyjnym handlu, a to wymaga pogodzenia wymagań wytrzymałościowych, kosztowych i środowiskowych, co nie jest łatwym zadaniem. Od opakowań wysyłkowych wymaga się odporności na wstrząsy, wibracje, zmienne warunki pogodowe czy upadki, co sprawie, że tradycyjne pudełka klapowe nie sprawdzają się. W ich miejsce producenci proponują dedykowane rozwiązane, zaprojektowane specjalnie dla e-commerce jak np. pudełko wysyłkowe E-CO BOX. Zaletą takich opakowań jest ich optymalizacja pod kątem użyteczności dla konsumenta i sklepu, a nie prezentacji na półce sklepowej.

Pudełka wysyłkowe posiadają pasek klejowy oraz tasiemkę zrywającą. Pierwszy z nich ułatwia ich zamknięcie na etapie przygotowania wysyłki, z drugiej korzysta odbiorca paczki. Dedykowane opakowania wysyłkowe nie wymagają stosowania taśmy klejącej, co podnosi ich estetykę, a ta, jak zawsze, jest bardzo ważna w aspekcie marketingu. A ponieważ opakowanie to pierwszy kontakt sklepu z klientem poza internetem, musi tworzyć własciwy wizerunek marki, np. dzięki wysokiej jakości nadrukowi fleksograficznemu, czy oznakowaniu ekologicznemu – certyfikat FSC.

Udostępnij

Udostępnij