Państwa Unii Europejskiej „produkują” około 26 mln ton plastikowych odpadów rocznie, z tego mniej niż jedna trzecia trafia do recyklingu. Reszta zalega na wysypiskach lub, co gorsze, trafia do środowiska. Głównie winne są przedmioty jednorazowego użytku i opakowania z tworzyw sztucznych, co m.in. jest powodem wprowadzenia od 2021 roku całkowitego zakazu stosowania jednorazowych przedmiotów z plastiku. Zakaz wymusza wprowadzenie zmian w branży handlowej, w tym na rynku e-commerce.

U polskich konsumentów nawyki prośrodowiskowe dopiero się kształtują, jednak, co potwierdzają liczne badania, bardzo szybko zyskują na znaczeniu. Zrównoważony rozwój to dla coraz większej liczby konsumentów kluczowa kwestia przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Firmy handlowe nie mogą już go ignorować. Klient „świadomy ekologicznie” jest bardzo wyczulony na sprawę przyjazności dla środowiska, jeżeli więc w sklepie, z którego regularnie korzysta, nie będzie miał możliwości nabycia produktów w odpowiednich opakowaniach, to może się do tego sklepu zniechęcić.

Według badań agencji IQS, aż 74% Polaków popiera wprowadzony przez UE zakaz używania jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych, a 46% badanych uważa, że należy zmusić producentów i sklepy do całkowitej rezygnacji z plastiku, na rzecz ekologicznych opakowań.

 

Co więc mają zrobić sklepy?

Przede wszystkim złożyć jasną deklarację o stosowaniu opakowań ekologicznych i oczywiście stosować się do tej deklaracji. Mogą także umożliwić klientom pakowanie towaru do własnych opakowań, choć tu sprawa nie jest prosta, z przyczyn higienicznych. Jednak to także trend który w niektórych segmentach rynku może zyskiwać na znaczeniu np. w branży kosmetycznej. O ile własna torba na zakupy wielokrotnego użytku już stała się standardem, o tyle zakupy do własnych opakowań czeka jeszcze długa droga.

A co ze sklepami internetowymi?

Tu jeszcze większa odpowiedzialność ciąży na sklepie. W zwykłym sklepie klient może wybrać towar w ekologicznym (bądź nie) opakowaniu i jest to jego decyzja. W sklepie internetowym nie ma wpływu na formę opakowania zamówienia. Jeżeli otrzyma mały przedmiot zapakowany w wielkie pudło, wypełnione folią bąbelkową, workami z powietrzem lub styropianowymi kulkami, to po prostu przestanie korzystać z jego usług. Badania pokazują, że coraz częściej klienci świadomie wybierają sklepy, które deklarują politykę ekologicznych zakupów. A że da się wysyłać właściwie zapakowane produkty, udowadnia już wiele sklepów internetowych. Trend stosowania wyłącznie ekologicznych opakowań najlepiej rozumieją najwięksi gracze rynku e-commerce, którzy jasno to deklarują.

Polski rynek e-commerce rośnie w siłę, ale nadal nie każdy sklep korzysta z ekologicznych opakowań. Kartonowe pudełko wysyłkowe jest powszechnie stosowane, natomiast ekologiczne wypełniacze już nie. A przecież są biodegradowalne zamienniki tworzyw sztucznych – papier bąbelkowy zamiast folii, tekturowe wypełniacze zamiast styropianu, kartonowe przekładki i usztywniacze… Wystarczy pojąć współpracę z odpowiednim producentem opakowań tekturowych, dostarczy on wszystko, co dobrze i ekologicznie zabezpieczy towar w drodze do klienta.

Udostępnij

Udostępnij