Branża opakowań musi na bieżąco dostosowywać się do zmieniających się preferencji konsumentów i wymagań rynku. Szczególnie trudne jest to w branży opakowań do żywności, która dynamicznie zmienia się z każdym rokiem. Głównymi trendami w opakowaniach na 2018 rok będzie stawienie czoła wyzwaniom związanym z marnotrawieniem żywności oraz zanieczyszczeniem oceanów plastikiem, a także wygodą konsumentów – prostymi projektami, które w czytelny sposób pozwalają poznać właściwości produktu oraz zapewniają wygodę korzystania.

Marnowanie żywności to temat który jest głośny już od pewnego czasu, a opakowaniom została wyznaczona rola która ma temu zaradzić. Marki coraz chętniej dokonują zmian, które podkreślają ich zaangażowanie w rozwiązanie problemu – inwestują w opakowania, które przedłużają świeżość produktów, zapewniają większe bezpieczeństwo podczas transportu, czy dostosowują wielkość do potrzeb pojedynczej osoby, bo takie gospodarstwa domowe są coraz popularniejsze. Jednocześnie podkreślają także troskę o środowisko, a przede wszystkim przeciwdziałanie zanieczyszczenia ekosystemów plastikiem. Sprowadza się to nie tylko do wybierania bardziej ekologicznych opakowań np. wykonanych z kartonu, ale również obejmuję edukację konsumentów w zakresie właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi.

Takie podejście stawia nowe wyzwania przed projektantami opakowań. To nie może już być pojedyncza osoba, skupiona na projekcie graficznym, ale zespół, w którym są specjaliści różnych dziedzin. Przygotowują oni projekt zarówno funkcjonalny jak i estetyczny, uwzględniający zarówno potrzeby producentów, preferencje klientów jak i wymagania środowiskowe.

Współczesne wzornictwo opakowań to wiele składowych, ale nadal najważniejsza jest funkcja którą opakowanie ma spełniać. Od tego należy wyjść, aby właściwie uwzględnić konfekcjonowanie, logistykę, transport czy przechowywanie czyli potrzeby producenta. Dopiero następnym punktem jest wgląd, gdzie oprócz elementów obowiązkowych jak logo, czy nazwa, uwzględnia się elementy wyróżniające produkt w danej kategorii, które mają za zadanie przyciągnąć uwagę klienta. Jednak te funkcje nie zawsze da się rozdzielić, bo elementem wyróżniającym może być zarówno kształt opakowania, który będzie miał wpływa na wiele aspektów związanych z logistyką dostaw, jak i kolorystyka, która na to nie ma wpływu.

A wygląd opakowania to dostosowanie się do potrzeb klienta, co przede wszystkim oznacza określenia tych potrzeb. A te są szersze niż tylko estetyczny wygląd. To także sposób w jaki opakowanie wspiera korzystanie z produktu, czy nawet sposób w jaki możemy je wyrzucić. Istotne są także cechy sensoryczne, dotyk to także zmysł na który działa opakowanie. Przygotowanie nowoczesnego i efektywnego opakowania, jak pokazaliśmy, to skomplikowany proces. Wymaga połączenia wiedzy z wielu dziedzin i uwzględnienia potrzeb wszystkich stron zaangażowanych w projekt, z konsumentami włącznie. I tylko takie podejście gwarantuje sukces we współczesnym świecie.

Producent Opakowań Twkturowych Viki Family zaprasza do zapoznania się z ofertą firmy.

Udostępnij

Udostępnij