“Convenience” w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza “wygoda” i to właśnie podstawowa cecha opakowania tak nazwanego. Odnosi się to głównie do produktów spożywczych, gdzie wygoda kojarzy się z funkcjonalnością, łatwością użycia lub przygotowania, odpowiednim rozmiarem i łatwą dostępnością. Tego oczekują klienci i do tego dostosowują się producenci opakowań.
W dzisiejszym świecie mamy coraz mniej czasu, jesteśmy zabiegani, dużo pracujemy lub uczymy się. Potrzebujemy więc rozwiązań, które dostosują się do naszego stylu życia. Dotyczy to zwłaszcza sfery spożywczej. Chcemy móc szybko przygotować posiłek, który będzie smaczny i jednocześnie zdrowy. I to jest właśnie wyzwaniem, zarówno dla producentów żywności, jak i dla producentów opakowań. Konsumenci chcą nabywać pełnowartościowe produkty, które w łatwy, szybki i bezpieczny sposób można przygotować, najlepiej bez wyjmowania z opakowania. Których porcja jest dostosowana do naszych potrzeb i które zawierają wartościowe dla organizmu składniki. Jednocześnie opakowanie powinno być ekologiczne, aby nie zaśmiecać środowiska, oraz dobrze zabezpieczać zawartość, nawet jeśli pakowane są produkty świeże, bez używania konserwantów. To oczywiście spore wyzwanie, ale producenci radzą sobie z tym coraz lepiej.
Zawartość to oczywiście problem branży spożywczej. Z jednej strony powinna być smaczna, aby konsumenci chcieli to jeść, z drugiej wartościowa, aby ci świadomi, a jest ich coraz więcej, uznali to za warte kupienia. Np. rodzicom zależy aby ich dzieci zamiast chipsów jedli więcej owoców czy warzyw. Wprowadza się różne rozwiązania prawne, mające wyeliminować sprzedaż niezdrowych produktów ze szkół, ale może rozwiązanie jest prostsze – opakowanie convenience. Jeżeli w sklepikach pojawią się świeże, umyte, pokrojone i obrane warzywa i/lub owoce, w wygodnych opakowaniach, to dzieci sięgną po nie, zamiast po nasycone tłuszczem, cukrem i solą przekąski. Nawet jeżeli na początek trzeba będzie wesprzeć to kampanią reklamową, to finalnie może nam się wszystkim to bardzo opłacić.
Czy kluczem jest opakowanie? Prawdopodobnie tak. Oprócz zwykłych cech, jak przyciąganie uwagi powinno ono charakteryzować się funkcjonalnością – opakowania muszą być wygodne w użyciu oraz transporcie, lekkie, poręczne, łatwe w otwieraniu, umożliwiające wielokrotne otwieranie i zamykanie, powinny również oferować możliwość sprawdzenia, co znajduje się w środku, tak aby kupujący wiedział, na co się decyduje i oczywiście powinny mieć odpowiedni dla konsumenta rozmiar – najlepiej, gdy w opakowaniu znajduje się pojedyncza porcja.
Może więc opakowania convenience to nowy sposób na walkę z plagą otyłości, szczególnie uciążliwą w społeczeństwach wyokorozwiniętych.
Udostępnij
Udostępnij
Z okazji Świąt Wielkanocnych chcielibyśmy przekazać serdeczne życzenia wszystkim naszym klientom, partnerom i pracownikom. Niech te wyjątkowe Święta będą pełne radości, nadziei i wzajemnej życzliwości. W tym czasie niechaj każdy z nas znajdzie chwilę spokoju i refleksji, by docenić piękno życia i otaczające nas szczęście. Niech radosna atmosfera Wielkanocy przyniesie do naszych serc odrodzenie, pokój […]
Upfield Holdings B.V., holenderski producent roślinnych tłuszczów do smarowania, smażenia i pieczenia, zaprezentował pierwsze na świecie, wolne od plastiku i nadające się do recyklingu opakowanie do swoich produktów. Firma działa w 95 krajach, więc zastąpienie opakowań plastikowych papierowymi, to ogromny zysk dla środowiska.
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (Cepi) opublikowała wstępne statystyki sektora produkcja papieru i tektury w swoich krajach członkowskich za 2023 rok. Całkowita produkcja osiągnęła 74,3 mln ton, co oznacza znacznie niższy poziom porównując rok do roku, przy czym odnotowany spadek dotyczy wszystkich gatunków papieru i tektury.
Komisja Europejska opublikowała komunikat dotyczący celów klimatycznych na rok 2040. Nie jest to dokument prawny ale tekst, który rozpoczyna proces ustalania poziomów emisji CO2 w Unii Europejskiej. Proponowany przez UE cel jest ambitny, zgodnie z postulatami środowiska naukowego. Powinien on jednak przede wszystkim opierać się na złożonych realiach gospodarczych i fizycznych, których żaden z zaproponowanych […]