Opakowania kartonowe we współczesnym świecie to najlepszy sposób zabezpieczania produktów. Do ich zalet zaliczyć należy naturalne pochodzenie, nieszkodliwość dla środowiska, jak również pozytywne oddziaływanie na klientów – tektura jest „miła” w dotyku. Karton także, to plastyczny materiał z którego pomysłowy projektant można stworzyć niezwykły opakowanie, nadając mu fantazyjny kształt i kolorystykę.

Większości z nas, kartonowe opakowanie kojarzy się z brązowym prostokątnym pudełkiem. I generalnie jest to prawda, w większości wypadków zwycięża praktyczność na potrzebą wyróżniania się. Jednak opakowanie kartonowe nie musi tak wyglądać. Może przybrać dowolny kształt i występować w dowolnym kolorze. Może zostać zadrukowane wysokiej jakości nadrukiem i uszlachetnione, które to działania całkowicie zmienią jego postrzeganie.

Wymogi współczesnego rynku stawiają przed producentami opakowań wiele trudnych, często pozostających ze sobą w sprzeczności, zadań. Z jednej strony opakowania mają być „tablicą” marketingową, nie tylko zapewniając wyróżnienie się wśród innych podobnych produktów, ale również przekazujące kluczowe informacje. Z drugiej mają być przyjazne dla środowiska, czyli nadające się do recyklingu, a to wymaga jak najmniejszej „domieszki” innych materiałów.

Wymagania te godzi się, dostosowując opakowania do konkretnego przeznaczenia. W przypadku opakowań kartonowych zbiorczych, wystarczą prostokątne pudełka z nadrukowanymi podstawowymi informacjami. Podobnie jest w przypadku opakowań do towarów które kupujemy nie oglądając opakowania np. pudełek do pizzy czy innych produktów żywnościowych „na wynos”. Tu nie wymagamy przyciągającej wzrok kolorystyki, choć odpowiedni kształt np. uchwyt, dzięki któremu łatwo doniesiemy do domu nasz zakup, czy zapewnienie bezpiecznego otwarcia, jest miłym dodatkiem.

W przypadku produktów, które eksponowane są na sklepowych półkach, od opakowania wymaga się więcej. Często staje się ono częścią produktu. Sprytnie umieszczone okienko pokazuje zawartość, a kolorystyka podkreśla przeznaczenie. Uszlachetnienie opakowania wpływa także na postrzeganie zawartości, im pudełko lepiej wygląda, tym wyżej oceniamy zawartość. I zasada ta obowiązuje, mimo, że coraz więcej konsumentów podkreśla swoje ekologiczne podejście do kupowanych towarów. Nadal ulegamy emocjom związanym z wyglądem opakowania i dopóki to się nie zmieni, opakowania będą częścią marketingu.

Należy pamiętać jednak, że w przypadku opakowań, w którym stosuje się różnorodne techniki druku,  uszlachetnień (np. złoceń), stosowania dodatkowych folii itp., zwiększają się trudności związane z odzyskiwaniem surowców. Nie przesadzajmy więc z jakością opakowań i stosujmy te działania tylko w uzasadnionych wypadkach. w większości wypadków zwykłe, brązowe opakowania tekturowe są najlepszym wyborem.

Udostępnij

Udostępnij