Wyroby plastikowe jednorazowego użytku to ogromny problem dla społeczeństw rozwiniętych i marnowanie zasobów. Plastikowe torby, butelki, kubki czy słomki jednorazowego użytku są niezwykle tanie w produkcji, wygodne dla sklepów, czy barów, zwłaszcza plenerowych, gdzie trudno o spełnienie warunków sanitarnych do używania naczyń, wymagających mycia i wyparzania, więc są bardzo popularne. Jednak ich „taniość” to pozory. W rachunku ekonomicznym nie uwzględnia się kosztu sprzątania i przetworzenia zużytych jednorazówek, a to już poważne wydatki.
Żeby zmienić tę sytuację, organizacje ekologiczne domagają się rozszerzenia „Dyrektywy w sprawie torebek plastikowych” także na inne rodzaje artykułów jednorazowych z plastiku. Oznaczałoby to zobowiązanie państw członkowskich UE do zredukowania ilości wykorzystywanych jednorazowych produktów poprzez całkowity zakaz ich użytkowania, lub poprzez pobieranie dodatkowych opłat. W przypadku torebek plastikowych, okazało się to niezwykle skuteczne. Ich zużycie bardzo znacząco spadło w krajach, które wdrożyły dyrektywę. Organizacje ekologiczne liczą, że sytuacja powtórzy się z innymi produktami. Co więcej, wprowadzenie takich opłat jak za torebki, czy kaucji na plastikowe butelki, popiera większa część społeczeństwa w UE.
Europa dostrzega problem zaśmiecania świata i chce z nim walczyć, godząc się płacić za to. Liczy że rachunki będą coraz mniejsze, bo opłaty zmniejszą ilość śmieci. To z kolei poprawi stan środowiska naturalnego, co przełoży się na wyższą jakość naszego życia. Jak pokazują doświadczenia, opłaty to najskuteczniejszy sposób walki z nadmiernym zużyciem zasobów. Niechętnie rezygnujemy z wygody, jednak gdy staje się ona droga, jesteśmy skłonni zmienić nasz przyzwyczajenia. Zwłaszcza gdy wspiera nas przekonanie o słuszności takiego postępowania, a liczne akcje edukacyjne i publikacja raportów na temat zanieczyszczeń, spełniają takie zadanie.
Organizacja Seas At Risk opublikowała właśnie nowy raport prezentujący dane na temat zużycia jednorazowych opakowań i produktów plastikowych w codziennym życiu Europejczyków. Szacuje się, że w krajach UE każdego roku zużywanych i wyrzucanych jest łącznie 46 miliardów plastikowych butelek, 16 mld jednorazowych kubków do kawy, 580 miliardów papierosów (plastikowe filtry), 2,5 miliarda opakowań na wynos, oraz 36,4 mld słomek do picia. Polska jest szóstym krajem w Unii Europejskiej o największej konsumpcji jednorazowego plastiku. Rocznie zużywamy 2,4 miliardów butelek plastikowych, 8,4 milionów jednorazowych kubków na kawę, 1,2 miliarda słomek, 130 milionów opakowań na wynos i 45 miliardów papierosów.
Jednak najgorsze w tym wszystkim jest to, że połowa wyliczonych produktów trafia do mórz i oceanów. Ograniczenie zużycia plastiku jest więc pierwszym krokiem do rozwiązania problemu odpadów morskich, dotykającego wszystkie ekosystemy morskie na całym świecie, w tym także Bałtyk.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]