Polska Izba Opakowań przygotowała analizę rynku opakowań na najbliższe lata. Będzie on stabilnie rósł w tempie 4,5–6,2% rocznie, w zależności od rodzaju opakowań. W analizie dostrzeżono ogromny potencjał wzrostu opakowań z tektury falistej i papieru.
Obecnie największy udział w rynku, mają opakowania z tworzyw sztucznych, sytuacja powinna jednak wkrótce ulec zmianie. Po roku 2020to opakowania z papieru i tektury zostaną liderem branży. Już, na polskim rynku, obserwujemy zjawisko wyrównywania się udziału opakowań z papieru i tektury z opakowaniami z tworzyw sztucznych. A wzrost popytu na produkty przyjazne dla środowiska, dynamicznie rozwijający się handel internetowy oraz tendencja do indywidualizacji i identyfikowalności łańcuchów dostaw, powodują, że przed opakowaniami kartonowymi otwierają się nowe, ogromne możliwości rozwoju.
Przewidywany wzrost rynku opakowań z papieru i tektury to 5,5–6,2% rocznie, rynek opakowań z tworzyw sztucznych i metalu powinien rosnąć w tempie ok. 5,5%, rynek opakowań szklanych powinien osiągać wzrost na poziomie 4,0–4,5% rocznie. Struktura rynku w 2020 roku powinna wyglądać następująco:
- opakowania z tworzyw sztucznych – 38% udziału,
- opakowania z papieru i tektury – 37% udziału,
- opakowania z metalu – 11% udziału,
- opakowania ze szkła – 9% udziału,
- inne materiały – 5% udziału.
Polski rynek opakowań w 2016 roku był wart ok. 9 mld EUR, światowy ok. 660 mld EUR. Prognozy Polskiej Izby Opakowań, przewidują, że w 2017 roku polski rynek osiągnie wartość 9,45 mld EUR, a światowy 698 mld EUR. W kolejnych latach ma to kształtować się następująco, w 2018 r., Polska – 9,9 mld EUR (świat – 730 mld EUR), w 2019 r. – 10,46 EUR (788 mld EUR), a w 2020 r. – 10,9 mld EUR (860 mld EUR). Największy udział w rynku będą miały opakowania spożywcze (żywność i napoje) – ok. 63%; na kolejnych miejscach uplasują się, opakowania wyrobów przemysłowych (chemia gospodarcza, farby, lakiery, AGD…) – 24%; opakowania leków – 6% oraz opakowania kosmetyków –7%.
Udostępnij
Udostępnij
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]
Sektor celulozowo-papierniczy w Europie, reprezentowany przez organizację CEPI, odgrywa kluczową rolę w unijnej gospodarce, wspierając złożone łańcuchy dostaw oraz promując produkcję zgodną z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Wprowadzenie przez Stany Zjednoczone nowych ceł importowych w 2025 roku, w tym potencjalnie na produkty papiernicze, wywołało duże zaniepokojenie w branży. Cła te, sięgające nawet 20% dla […]
Rynek opakowań gotowych do sprzedaży detalicznej (Retail-Ready Packaging, RRP) znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu, napędzanego czynnikami demograficznymi, zmianami w handlu detalicznym oraz rosnącym zapotrzebowaniem na bardziej efektywne i ekologiczne rozwiązania opakowaniowe. Według prognoz, globalny popyt na opakowania RRP wzrośnie o 9 milionów ton do 2029 roku, osiągając poziom 43 milionów ton.
Organizacja CEPI opublikowała aktualizację swojej europejskiej metody testowej oceny recyklingowalności opakowań papierowych, stanowiącej kluczowy element strategii przemysłu celulozowo-papierniczego na rzecz gospodarki cyrkularnej. Nowa wersja testu została opracowana we współpracy z inicjatywą 4evergreen oraz wyspecjalizowanymi laboratoriami badawczymi, co pozwoliło na stworzenie jeszcze bardziej precyzyjnych i kompleksowych narzędzi oceny.