Polska Izba Opakowań przygotowała analizę rynku opakowań na najbliższe lata. Będzie on stabilnie rósł w tempie 4,5–6,2% rocznie, w zależności od rodzaju opakowań. W analizie dostrzeżono ogromny potencjał wzrostu opakowań z tektury falistej i papieru.
Obecnie największy udział w rynku, mają opakowania z tworzyw sztucznych, sytuacja powinna jednak wkrótce ulec zmianie. Po roku 2020to opakowania z papieru i tektury zostaną liderem branży. Już, na polskim rynku, obserwujemy zjawisko wyrównywania się udziału opakowań z papieru i tektury z opakowaniami z tworzyw sztucznych. A wzrost popytu na produkty przyjazne dla środowiska, dynamicznie rozwijający się handel internetowy oraz tendencja do indywidualizacji i identyfikowalności łańcuchów dostaw, powodują, że przed opakowaniami kartonowymi otwierają się nowe, ogromne możliwości rozwoju.
Przewidywany wzrost rynku opakowań z papieru i tektury to 5,5–6,2% rocznie, rynek opakowań z tworzyw sztucznych i metalu powinien rosnąć w tempie ok. 5,5%, rynek opakowań szklanych powinien osiągać wzrost na poziomie 4,0–4,5% rocznie. Struktura rynku w 2020 roku powinna wyglądać następująco:
- opakowania z tworzyw sztucznych – 38% udziału,
- opakowania z papieru i tektury – 37% udziału,
- opakowania z metalu – 11% udziału,
- opakowania ze szkła – 9% udziału,
- inne materiały – 5% udziału.
Polski rynek opakowań w 2016 roku był wart ok. 9 mld EUR, światowy ok. 660 mld EUR. Prognozy Polskiej Izby Opakowań, przewidują, że w 2017 roku polski rynek osiągnie wartość 9,45 mld EUR, a światowy 698 mld EUR. W kolejnych latach ma to kształtować się następująco, w 2018 r., Polska – 9,9 mld EUR (świat – 730 mld EUR), w 2019 r. – 10,46 EUR (788 mld EUR), a w 2020 r. – 10,9 mld EUR (860 mld EUR). Największy udział w rynku będą miały opakowania spożywcze (żywność i napoje) – ok. 63%; na kolejnych miejscach uplasują się, opakowania wyrobów przemysłowych (chemia gospodarcza, farby, lakiery, AGD…) – 24%; opakowania leków – 6% oraz opakowania kosmetyków –7%.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, dostosowując się do oczekiwań współczesnych konsumentów oraz rosnących wymagań ekologicznych. Nowoczesne opakowania przestają być jedynie ochroną produktu – stają się narzędziem komunikacji, promocji oraz elementem wspierającym zrównoważony rozwój.
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]