Polską musi przestawić gospodarkę na tory bardziej zasobooszczędne, aby kierować się ku „obiegowi zamkniętemu”, to jedno z wymagań polityki UE. Wytworzone odpady musimy zacząć traktować jako surowiec, a nie jako ostatni etap cyklu życia produktu. Obecnie do recyklingu trafia zaledwie 26% odpadów komunalnych w Polsce. Aby spełnić wymagania Unii Europejskiej musimy znacznie zwiększyć tą liczbę.
Komisja Europejska przyjęła ambitny pakiet dotyczący GOZ (gospodarka o obiegu zamkniętym). Ma on pomóc europejskim przedsiębiorstwom i konsumentom w przejściu na silniejszą gospodarkę, o obiegu zamkniętym, w której zasoby są zużywane w sposób bardziej zrównoważony. Zakłada się że w 2030 r. 75% odpadów opakowaniowych oraz 65% odpadów komunalnych będzie poddawana recyklingowi. W 2020 powinniśmy to być 50%. Dla Polski to ogromne wyzwanie, patrząc na obecne wskaźniki.
Rząd próbuje poprawić sytuację, ale pracą idą wolno, a czasu jest niewiele. „Mapa drogowa” wdrażania koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym w Polsce jest dopiero na etapie konsultacji. Także, dopiero rozpoczyna się program pilotażowy GOZ, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do 2020 roku pięć polskich gmin – Krasnobród (woj. lubelskie), Tuczno (woj. zachodniopomorskie), Wieluń (woj. łódzkie), Łukowica (woj. małopolskie) oraz Sokoły (woj. podlaskie) – będzie miało do dyspozycji 45 mln zł, które można przeznaczyć np. na budowę systemów selektywnego zbierania odpadów, rozwój infrastruktury wspierającej zapobieganiu powstawania śmieci lub na inwestycje pozwalające ograniczać zużycie prądu i energii cieplnej. Ma to być niejako poligon doświadczalny wdrażania GOZ. A nadrabianie zaległości powinno stać się prioryteme rządu i wynikać, nie tylko z konieczność spełnienia wymagań UE, ale przede wszystkim z osiągnięcia korzyści gospodarczych i społecznych naszego kraju.
Gospodarka w obiegu zamkniętym to zwiększenie odzysku i recyklingu odpadów, przy jednoczesnym zmniejszeniu wytwarzania śmieci. To koncepcja gospodarcza, zgodnie z którą materiały oraz surowce pozostają w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe. Aby to osiągnąć, konieczne jest wdrażanie odpowiednich zasad na wszystkich etapach cyklu życia produktu, począwszy od jego projektowania, poprzez produkcję i konsumpcję, aż po zbieranie odpadów i ich ponowne przetworzenie. Zwiększeniu recyclingu i ponownego użycia materiałów, przynosi korzyści zarówno środowisku jak i gospodarce. Pozwala uzyskać maksymalne wykorzystanie wszystkich surowców, produktów i odpadów, a to sprzyja oszczędnościom energii i zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych.
Proces wdrażania GOZ jest wspierany finansowo z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. 5,5 mld euro jest przeznaczonych na inwestycje w gospodarkę odpadami, a 650 mln euro, w ramach programu „Horyzont 2020”, na badania naukowe i innowacje oraz inwestycje w gospodarkę o obiegu zamkniętym, podejmowane na poziomie poszczególnych krajów.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]