Samochody to dla wielu ludzi pasja. Kochają je, podziwiają i mogą na ich temat prowadzić wielogodzinne dysputy. Producenci dostosowują się, dostarczając coraz więcej ciekawych rozwiązań stylistycznych i technicznych, które jeszcze bardziej pobudzają wyobraźnię. Jednak prawo staje się coraz bardziej restrykcyjne w stosunku do samochodów, głównie ze względu na ekologię. Zdaniem niektórych nawet, nowe rozwiązania zabijają motoryzację.
Ogromna liczba starych samochodów zalegająca na szrotach i zanieczyszczenia emitowane przez silniki spalinowe to problem, który sprawia, że branża szuka nowej drogi rozwoju. Z jednej strony jest to elektryczność, która mimo, że jest ekologiczna w użytkowaniu, w produkcji już niekoniecznie. Z drugiej, nowe materiały, używane do produkcji karoserii i silników, coraz lżejsze, jednak cały czas oparte na metalu. A może tu jest miejsce na większe modyfikacje? Metal można zastąpić kartonem, nie cały, ale niektóre części np. karoserię. Jest dowód na to, że to możliwe rozwiązanie. Tekturowy samochód już powstał. Jest to replika Lexusa IS sedan, niemal w całości wykonana z kartonu.
Origami Car, bo tak nazywa się powstały model, zbudowała brytyjska firma Scales and Models, zajmująca się budowaniem prototypów, makiet architektonicznych i dekoracji. Z kartonu powstała zarówno karoseria, jak i wnętrze samochodu. Kartonowe drzwi otwierają się i zamykają, a kierownica i koła obracają się. Do budowy zużyto 1700 arkuszy kartonu o grubości 10 mm. Całość zmontowano ręcznie i sklejono, opartym na wodzie, ekologicznym klejem do drewna. Origami Car powstał więc prawie w 100% z w pełni odnawialnych materiałów. Samochód można nie tylko oglądać, nadaje się również do jazdy. Pod wykonaną z aluminium i stali ramką montażową, znajduje się elektryczny silnik, który zapewnia napęd. Tekturowym samochodem możemy więc jeździć jak każdym innym.
Pewnie Origami Car nie podbije naszych ulic – kartonowy samochód prawdopodobnie nie jest wygodny, ani nawet wodoodporny (co oczywiście można załatwić odpowiednią impregnacją), to jednak zabawka wykonana dla uczczenia japońskich mistrzów rzemiosła, projektujących samochody. Jest jednak świetnym dowodem na to, że z papieru czy tektury da się zbudować prawie wszystko. A warto rozważyć, czy niektóre elementy samochodów, nie powinny być właśnie z tego materiału.
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.