Zwycięzcą międzynarodowego konkursu na projekt opakowania Better with Less – Design Challenge został projekt Iiro Numminena „Stretching Inner Part”. Jurorzy uznali go za wyjątkowo atrakcyjny, wszechstronny, skalowalny i łatwy do wdrożenia. Podkreślili także, że wszystkie zgłoszenia były bardzo wysokiej jakości. Autor zwycięzkiego projektu otrzymał nagrodę w wysokości 10 tys. euro.
Konkurs na projekt opakowania Better with Less – Design Challenge został zorganizowany przez Metsä Board w celu znalezienia nowych, przyjaznych dla środowiska i funkcjonalnych rozwiązań dla niektórych z najczęściej używanych i najszybciej zwiększających popularność opakowań konsumenckich. Do konkursu, który rozpoczął się w listopadzie ubiegłego roku, nadesłano łącznie 302 projekty opakowań z 38 krajów. W skład międzynarodowego jury konkursu weszli uznani eksperci różnych dziedzin – opakowań, projektowania, strategii marki i innowacji.
Zwycięski projekt „Stretching Inner Part” został zgłoszony w kategorii handlu elektronicznego. Jego innowacyjność, to wkładka do pudełka z tektury falistej, która umożliwia pakowanie produktów o różnych rozmiarach bez użycia folii bąbelkowej. Rozwiązanie to sprawia, że do jednego pudełka mogą być pakowane towary różnych typów i są dobrze zabezpieczone. Opakowanie utrzymuje je w jednym miejscu podczas przenoszenia, co zapobiega ewentualnym uszkodzeniom. W opakowaniu bardzo dobrze zapewniono równowagę między sztywnością tektury a wytrzymałością, potrzebną do podtrzymywania ciężaru umieszczonego przedmiotu. Ogromną zaletą projektu jest także ograniczenie stosowania tworzyw sztucznych w postaci folii bąbelkowej.
Pierwsze wyróżnienie przyznano projektowi „Plastic banning toilet roll”, którego autorem jest Jeroen Caelen. Jego praca została zgłoszona w formie dzikiej karty. Jest to opakowanie papieru toaletowego z sześciokątną rurką z tektury, która służy również jako uchwyt rolki.
Drugie wyróżnienie przyznano projektowi Abdullaha Cama „The Moisture face creme cosmetic package” w kategorii opakowań kosmetyków. Opakowanie tekturowe, które może być wielokrotnie używane, jest połączone z wymienną wkładką z tworzywa sztucznego. To rozwiązanie sprawia, że zabezpieczenie z tworzywa sztucznego lub folii staje się zbędne, a recykling opakowania łatwiejszy.
Trzecie wyróżnienie, również w kategorii opakowań kosmetyków, otrzymał Paweł Krawczugo za projekt „TWIST” – nienarzucające się, ale funkcjonalne opakowanie kosmetyków lub innych produktów.
Metsä Board ufundowała również nagrodę dodatkową – staż dla jednego studenta lub studentki w jej zespole ds. usług opakowaniowych w Szanghaju. Zwyciężyło opakowanie „The Playing nature” – opakowanie przekąsek, z którego można wykonać pacynkę do zabawy dla dzieci, zaprojektowane przez Alessandra Grossiego.
Zdobywcami wyróżnień i zwycięzcą w kategorii studenckiej zostały funkcjonalne i innowacyjne projekty opakowań, których autorzy skupili się na zrównoważonym rozwoju i odbiorze przez konsumentów. Konsumenci poszukują marek i opakowań, które są dla nich interesujące, zapewniają rozrywkę, a przede wszystkim stanowią wprowadzenie do ciekawych opowieści. Opakowania z materiałów zgodnych z koncepcją zrównoważonego rozwoju i wykorzystanych w inteligentny sposób, przedstawiają ważne przesłanie i są atrakcyjne dla konsumentów – powiedział przewodniczący jury konkursowego, Cyril Drouet.
Źródło: betterwithless.org.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.