Firm na całym świecie pracują nad eliminacją plastiku, nie tylko z opakowań, ale i innych elementów działalności firmy, nie będących ich produktami, do tej pory kojarzonymi wyłącznie z tworzywem sztucznym. To trend który na stałe zagościł w polityce wizerunkowej firm, a który jest bardzo pożądany w aspekcie ochrony środowiska naturalnego.

Przykładem takich działań jest wymiana plastikowych kart podarunkowych na tekturowe. Nie ma powodów, dla których muszą być one wykonane z tworzywa sztucznego. Tektura bezproblemowo może go zastąpić. Są już nawet firmy które całkowicie przestawiły się na przyjazne dla środowiska karty. Niestety nie w Polsce, ale i u nas karty plastikowe już są wymieniane na tekturowe. A każda taka zmiana, patrząc globalnie, to zysk i środowiskowy i ekonomiczny.

Zastępowanie tworzyw sztucznych materiałami o pochodzeniu niekopalnym to wyraźny sygnał uświadamiania sobie problemów klimtycznych. Przejście z tworzyw sztucznych uzyskanych z materiałów ropopochodnych na materiał alternatywny taki jak tektura, znacznie redukuje negatywny wpływ na zmiany środowiska naturalnego. Proces zastępowania materiałów oczywiście wymaga czasu, nie da się tego zrobić „z marszu”.

Wymiana kart to prosty proces, w porównaniu ze zmianą opakowania. Zmiana materiału w tym przypadku, oznacza najczęściej, że opakowanie musi zostać ponownie zaprojektowane.Podobnie zmiany wymaga linia do pakowania produktów oraz proces dystrybucji od producenta do konsumenta. Jednak już sama decyzja o takim postępowaniu to ogromny zysk wizerunkowy firmy i przyciągnięcie uwagi opinii publicznej. A działania te obecnie, są znacznie tańsze, niż inwestycja w marketing, aby osiągnąć efekt podobnych rozmiarów.

Przykładem korzystnego wpłwu zmiany materiałów opakowaniowych na wizerunek jest firma Apple. Zrobiło się o niej bardzo głośno, po publikacji strategii w kwestii wykorzystania papieru i innych materiałów pochodzących z odzysku, przy produkcji opakowań jej produktów. Firmie udało się zmniejszyć zawartość plastiku w opakowaniu iPhone 7 o 84% w porównaniu z iPhonem 6s. Wykorzystuje także, czasem niezwykle złożone, pudełka tekturowe do pakowania innych swoich produktów, czym budzi uznanie konsumentów. Jeszcze kilka lat temu opakowanie byłoby wykonane z tworzywa sztucznego, znacznie łatwiejsze w przygotowaniu. Jednak dziś takie działanie niekorzystnie odbiłoby się na jej postrzeganiu, co w efekcie oznaczałoby niższą sprzedaż, a więc i zysk.

Tworzywa sztuczne na razie nie znikną z rynku, jeszcze nie mamy materiałów pochodzenia naturalnego, pozwalające zastąpić go. Opakowania kartonowe do żywności często wymagają zastosowania plastikowej bariery zabezpieczającej przed tłuszczem, wilgocią czy powietrzem. Jednak już dziś możemy tak je projektować, aby powłoka z tworzywa sztucznego była jak najcieńsza, co będzie znakomitym przykładem prawidłowego wykorzystania materiałów. I obecnie to jest żródłem sukcesu, prawidłowy dobór materiałów z których wykonamy opakowanie.

Udostępnij

Udostępnij

  • Nowe unijne przepisy dotyczące opakowań, przyjęte przez Parlament Europejski, otwierają nowy etap w walce z nadmiernym zużyciem plastiku i generowaniem odpadów. Zmiany te stanowią odpowiedź na narastający problem zanieczyszczenia środowiska i mają na celu zredukowanie negatywnego wpływu opakowań plastikowych na naszą planetę.

  • Podatek od nieprzetworzonego plastiku, znany jako Plastic Tax, odgrywa istotną rolę w walce z zanieczyszczeniem plastikowym i promowaniu bardziej zrównoważonych praktyk konsumenckich. Jednakże dla budżetu Polski, jak sugerują prognozy Ministerstwa Klimatu i Środowiska, wysokość tego podatku staje się coraz bardziej dotkliwa. W 2023 roku nasz kraj już musiał zapłacić 2 mld złotych, a prognozy na […]

  • Przemysł druku i produkcji opakowań obejmujący m.in. etykiety, opakowania elastyczne, opakowania tekturowe, w tym z tektury falistej przechodzi ogromną transformację. Ważne jest, aby wszyscy zainteresowani zrozumieli główne wyzwania stojące przed nimi i byli na nie przygotowani.

  • Z okazji Świąt Wielkanocnych chcielibyśmy przekazać serdeczne życzenia wszystkim naszym klientom, partnerom i pracownikom. Niech te wyjątkowe Święta będą pełne radości, nadziei i wzajemnej życzliwości. W tym czasie niechaj każdy z nas znajdzie chwilę spokoju i refleksji, by docenić piękno życia i otaczające nas szczęście. Niech radosna atmosfera Wielkanocy przyniesie do naszych serc odrodzenie, pokój […]