Samochody wzbudzają dużo emocji. Prawie każdy z nas ma jakiś wymarzony model, którym chciałby jeździć. Niestety, często są to „zabawki” będące poza naszym zasięgiem finansowym. „Wypasione” sportowe samochody to nie tylko wysokie ceny, ale i bardzo droga eksploatacja. Pozostajemy więc rozsądni i kupujemy „ekonomiczny” samochód, a marzenia realizujemy w inny sposób.
Niektórzy zbierają modele samochodów, inni uczestniczą w targach, gdzie można nie tylko zobaczyć, ale również usiąść w super samochodzie. Jeszcze inni są kibicami różnego typu wyścigów czy rajdów. Ale można także wybrać inny sposób realizowania swojej pasji. Ciekawym przykładem jest Marc W. Zak, który zbudował legendarny silnik M10 BMW z kartonu.
Pomysł może wydawać się szalony, jednak został zrealizowany. Silnik jest wykonany z tektury i papieru, ale dokładnie odwzorowuje oryginał w skali 1:1. Budowa trwała rok, autor musiał pewnie włożyć sporo pracy, jednak efekt jest niesamowity, a dzieło naprawdę godne podziwu.
Cały model składa się z trzech warstw, wewnętrznej i zewnętrznej są wykonanych z tektury falistej oraz rozdzielającej je warstwy z papieru makulaturowego. Mniejsze i bardziej skomplikowane części silnika wykonane zostały z tektury litej, pochodzącej z kartonowych pudełek z opakowań spożywczych, czyli odpadów dostępnych bez problemu po każdych zakupach. Podziw budzi także fakt, że Marc nie korzystał z gotowych rozwiązań BMW np. szablonów. Do wszystkiego doszedł sam, przeszukując internet oraz studiując specjalistyczne książki.
Silnik przymierzony został nawet do samochodu i doskonale pasował. „Odpalić” oczywiście nie da się go, więc i jazda jest niemożliwa, przynajmniej na razie. Patrząc na postęp technologiczny, poszerzający zastosowanie tektury, niczego nie można wykluczyć.
M10 to czterocylindrowy silnik zaprojektowałny dla BMW przez inżyniera i kierowcę wyścigowego Alexa von Falkenhausen. Produkowany był w latach 1962-1988. Jego pojemność wahała się od 1499 cm3 do 1990 cm3, moc od 72 KM do 80 KM, a po dodaniu turbosprężarki nawet 168 KM. Powstało ok 3,5 mln tych silników, które stosowane były w różnych modelach. Produkcję zakończono, po wdrożeniu następcy- silnika M40. M10 był także podstawą do budowy silnika M12, który używanego w wyścigach Formuły 1.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, dostosowując się do oczekiwań współczesnych konsumentów oraz rosnących wymagań ekologicznych. Nowoczesne opakowania przestają być jedynie ochroną produktu – stają się narzędziem komunikacji, promocji oraz elementem wspierającym zrównoważony rozwój.
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]