Opakowania kartonowe, to produkty ekologiczne. Nadają się do recyklingu, nie szkodzą, nawet jeśli zamiast do odpowiedniego pojemnika, trafią do środowiska, w krótkim czasie ulegną naturalnej biodegradacji. Jednak taka sytuacja to zwykłe marnowanie zasobów, powinniśmy dbać o właściwą segregację odpadów, aby jak najwyższy był odzysk surowców z wszelkich naszych odpadów.
Pudełka tekturowe powstają z materiałów pochodzących ze źródeł odnawialnych, jednak je także powinniśmy chronić. Zamiast wycinać drzewa do produkcji papieru i tektury, materiały te mogą powstawać z surowców wtórnych. Niezwykle istotną kwestią jest więc segregacja śmieci. Jest to najbardziej skuteczna forma ograniczania ilości odpadów oraz ochrony środowiska w którym żyjemy. A możemy to robić w domowym zaciszu, bez specjalnego wysiłku i dużego zaangażowania.
Aby nasza praca przy segregacji śmieci była efektywna, musimy odpowiednie materiały wrzucać do przeznaczonych na nie oznakowanych kontenerów. Niestety, wiele osób ma z tym problem. Wrzucamy odpady do niewłaściwych kontenerów co powoduje, że zamiast surowcem, staję się one śmieciami zalegającymi na wysypiskach. We właściwej segregacji nie pomaga fakt, że zmienia się oznaczenie kontenerów na poszczególne frakcje.
Mimo, że nowe rozwiązanie obowiązuje od od lipca 2017 w wielu gminach w Polsce nadal nie zostało wdrożone. Wprawdzie podmioty mają na to czas do 2022 roku, ale stosowanie różnych rozwiązań, czasem w sąsiednich miejscowościach nie sprzyja właściwej segregacji. Przypomina więc, że zgodnie z nowymi przepisami, dostosowanymi do wymagań UE nasze śmieci dzielimy na cztery frakcje:
- Worki/kontenery niebieskie – papier
- Worki/kontenery zielone – szkło
- Worki/kontenery żółte – plastik
- Worki/kontenery brązowe – odpady bio
Opakowania kartonowe wrzucamy do pojemników niebieskich, jednak tylko pod warunkiem, że są to zwykłe opakowania, wykonane tylko z tektury. Tzw. opakowania wielomateriałowe wrzucamy do pojemnika żółtego, dotyczy to np. kartonów po sokach czy mleku. Jeżeli więc opakowanie składa się z kilku materiałów, których nie jesteśmy w stanie rozdzielić, korzystamy z pojemnika na plastik, a nie na papier. Pamiętajmy o tym, bo to ważna kwestia w aspekcie odzysku surowców.
Jest kilka zasad, których musimy nauczyć się na początek, aby właściwie rozdzielać odpady z naszego gospodarstwa. Jednak nawet jeśli wydaje się nam to operacją dość skomplikowaną i czasochłonną, to po krótkim czasie łatwo przyswoimy sobie wszystko. Właściwa segregacja stanie się rutyną i przestanie się różnić się od zwyczajnego wynoszenia śmieci. A korzyści z takiego zachowania będą ogromne.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.