Wszystkie nasze działania zmieniają świat, niektóre bardziej, niektóre w stopniu minimalnym. Przyjrzyjmy się jak zmienił się świat po wynalezieniu tektury, a właściwie zastosowaniu jej jako materiału do produkcji opakowań. To bardzo ważny moment w historii rozwoju gospodarczego wielu branż, który pozwolił uprościć logistykę i znacząco zmniejszył koszty transportu.
Opakowania kartonowe upowszechniły się na przełomie XIX i XX wieku. Na początku służyły głównie do zabezpieczenia delikatnych przedmiotów podczas transportu, jednak ich zalety szybko zostały dostrzeżone i wykorzystane także przez inne branże. Opakowania tekturowe były lekkie, a jednocześnie sztywne, wytrzymałe i wystarczająco sprężyste aby działać amortyzująco, np. w przypadku upadku. Okazały się więc być doskonałym zabezpieczeniem zapakowanych produktów. Ponieważ tektura była znacząco tańsza od innych materiałów stosowanych w tamtych czasach do produkcji opakowań, spadły koszty pakowania, a niska waga opakowań kartonowych obniżyła koszty transportu. Przełożyło się to na znaczne wydłużenie dróg dostaw. Firmy zyskały dostęp do większej liczby klientów, a konsumenci zyskali dostęp do większej różnorodności towarów.
Opakowania tekturowe doceniono także za łatwość nanoszenia nadruków. Wraz z pojawieniem się na nich atrakcyjnych grafik i informacji o produkcie, firmy zyskały możliwość odróżnienia się od konkurencji nie tylko nazwą. Zaczęły więc traktować opakowania jako rodzaj reklamy, a to z kolei zrewolucjonizowało podejście marketingowe do produktu. Przez kolejne lata wygląd i kształt opakowań stał się przedmiotem badań, które trwają do dziś.
Tektura ma jeszcze jedną ważną cechę, która przyczyniła się do spopularyzowania opakowań z niej wytwarzanych – zwiększa bezpieczeństwo żywności. Odkryto, że pakowanie suchego zboża do opakowania tekturowego wydłuża jego okres przydatności do spożycia, co oczywiście zaczęto wykorzystywać. Ponieważ na tekturze bakterie namnażają się wolniej niż np. na plastiku, opakowania tekturowe znalazły szerokie zastosowanie w branży spożywczej. Obecnie pakujemy do nich nie tylko suchą żywność, ale również owoce, warzywa, mrożonki, napoje itd.
Oczywiście opakowania kartonowe, mają i inne zalety o których wielokrotnie już wspominaliśmy. Powstają z odnawialnych zasobów, nadają się do recyklingu, można je także ponownie wykorzystać. Pomaga to chronić środowisko naturalne, za co obecnie są szczególnie cenione. Opakowania kartonowe podczas rewolucji przemysłowej pomogły firmom rozwinąć się. Na początku XXI wieku pomagają im stać się przyjaznymi dla środowiska i chronić świat, jako miejsce przyjazne do życia. To naprawdę dużo.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]