Badanie Stowarzyszenia Strategii Opakowań wskazuje, że opakowanie jest sześciokrotnie efektywniejszym środkiem promocji niż reklama. Z badań wynika, że nawet 80% decyzji zakupowych zapada w miejscu sprzedaży, a 70% z nich ma charakter impulsowy. To oznacza, że opakowanie ma znacznie większy wpływ na decyzje zakupowe niż reklama.
Badania DS Smith pokazują, że niemal połowa milenialsów (osób urodzonych w latach 80. i 90.) przed decyzją o wyborze konkretnego produktu przemierza cały sklep i decyduje się na ten produkt, który przyciągnie jego uwagę. I co ciekawe, opakowanie, które zdecyduje o wyborze danego produktu, nie musi być kolorowe i krzykliwe. Obecnie głównym czynnikiem wpływającym na decyzję konsumentów jest ekologia. Coraz więcej osób przywiązuje wagę do proekologicznych rozwiązań, czują się oni coraz bardziej odpowiedzialni za rozwiązywanie problemów związanych ze środowiskiem.
Konsumenci nadal zwracają uwagę na wygląd opakowania, ale stało się to już drugoplanowe, bardzo dużą wagę natomiast przywiązują do idei zero waste i przyjaznych środowisku opakowań. Dla około połowy konsumentów, odpady opakowaniowe stanowią problem ekologiczny i ważna jest dla nich dbałość o przyjazne środowisko, wynika z badania DS Smith. Ponad 80% z nich twierdzi, że jeśli mają wybór, wybierają opakowania kartonowe zamiast plastikowych. Znaczenie nabiera także sam sposób pakowania. Ideologia zero waste wymaga, aby odpadów opakowaniowych było jak najmniej, a nie tylko aby nie szkodziły one środowisku. To powoduje, że kolejną ważną kwestią staje się wielkość opakowania i ilość wypełniaczy. Konsumenci zastanawiają się, czy zastosowane rozwiązanie w zabezpieczaniu produktu ma sens, czy nie jest to „przerost formy nad treścią”.
Taka postawa klientów sprawia, że producenci i sklepy zmieniają swoje podejście, starając się dopasować do obecnych wymagań. Pojawiają się w ofercie opakowania wielokrotnego użytku i wykonane z nowych materiałów przyjaznych środowisku – mąki, wodorostów, łodyg pomidorów, czy biopolimerów. Jednak najważniejsza jest tektura falista.
Ten stosowany od ponad 100 lat materiał na opakowania tak bardzo zyskuje na znaczeniu, że w XXI wieku może całkowicie zdeklasować konkurencję. Biorąc pod uwagę wiek tektury, oraz to, że jej forma niewiele się zmieniła przez lata – nadal jest to kilka odpowiednio uformowanych warstw papieru sklejonych ze sobą – można by uznać ją za archaiczny materiał opakowaniowy. Jednak tak nie jest. Ma się ona świetnie i, co pokazują fakty, przetrwała bez szwanku „wiek plastiku”. Zwieńczeniem tego jest to co obecnie dzieje się z tekturą – odebrała tworzywom sztucznym miana najlepszego materiału na opakowania.
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]