Badanie Stowarzyszenia Strategii Opakowań wskazuje, że opakowanie jest sześciokrotnie efektywniejszym środkiem promocji niż reklama. Z badań wynika, że nawet 80% decyzji zakupowych zapada w miejscu sprzedaży, a 70% z nich ma charakter impulsowy. To oznacza, że opakowanie ma znacznie większy wpływ na decyzje zakupowe niż reklama.
Badania DS Smith pokazują, że niemal połowa milenialsów (osób urodzonych w latach 80. i 90.) przed decyzją o wyborze konkretnego produktu przemierza cały sklep i decyduje się na ten produkt, który przyciągnie jego uwagę. I co ciekawe, opakowanie, które zdecyduje o wyborze danego produktu, nie musi być kolorowe i krzykliwe. Obecnie głównym czynnikiem wpływającym na decyzję konsumentów jest ekologia. Coraz więcej osób przywiązuje wagę do proekologicznych rozwiązań, czują się oni coraz bardziej odpowiedzialni za rozwiązywanie problemów związanych ze środowiskiem.
Konsumenci nadal zwracają uwagę na wygląd opakowania, ale stało się to już drugoplanowe, bardzo dużą wagę natomiast przywiązują do idei zero waste i przyjaznych środowisku opakowań. Dla około połowy konsumentów, odpady opakowaniowe stanowią problem ekologiczny i ważna jest dla nich dbałość o przyjazne środowisko, wynika z badania DS Smith. Ponad 80% z nich twierdzi, że jeśli mają wybór, wybierają opakowania kartonowe zamiast plastikowych. Znaczenie nabiera także sam sposób pakowania. Ideologia zero waste wymaga, aby odpadów opakowaniowych było jak najmniej, a nie tylko aby nie szkodziły one środowisku. To powoduje, że kolejną ważną kwestią staje się wielkość opakowania i ilość wypełniaczy. Konsumenci zastanawiają się, czy zastosowane rozwiązanie w zabezpieczaniu produktu ma sens, czy nie jest to „przerost formy nad treścią”.
Taka postawa klientów sprawia, że producenci i sklepy zmieniają swoje podejście, starając się dopasować do obecnych wymagań. Pojawiają się w ofercie opakowania wielokrotnego użytku i wykonane z nowych materiałów przyjaznych środowisku – mąki, wodorostów, łodyg pomidorów, czy biopolimerów. Jednak najważniejsza jest tektura falista.
Ten stosowany od ponad 100 lat materiał na opakowania tak bardzo zyskuje na znaczeniu, że w XXI wieku może całkowicie zdeklasować konkurencję. Biorąc pod uwagę wiek tektury, oraz to, że jej forma niewiele się zmieniła przez lata – nadal jest to kilka odpowiednio uformowanych warstw papieru sklejonych ze sobą – można by uznać ją za archaiczny materiał opakowaniowy. Jednak tak nie jest. Ma się ona świetnie i, co pokazują fakty, przetrwała bez szwanku „wiek plastiku”. Zwieńczeniem tego jest to co obecnie dzieje się z tekturą – odebrała tworzywom sztucznym miana najlepszego materiału na opakowania.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]