Badanie Stowarzyszenia Strategii Opakowań wskazuje, że opakowanie jest sześciokrotnie efektywniejszym środkiem promocji niż reklama. Z badań wynika, że nawet 80% decyzji zakupowych zapada w miejscu sprzedaży, a 70% z nich ma charakter impulsowy. To oznacza, że opakowanie ma znacznie większy wpływ na decyzje zakupowe niż reklama.

Badania DS Smith pokazują, że niemal połowa milenialsów (osób urodzonych w latach 80. i 90.) przed decyzją o wyborze konkretnego produktu przemierza cały sklep i decyduje się na ten produkt, który przyciągnie jego uwagę. I co ciekawe, opakowanie, które zdecyduje o wyborze danego produktu, nie musi być kolorowe i krzykliwe. Obecnie głównym czynnikiem wpływającym na decyzję konsumentów jest ekologia. Coraz więcej osób przywiązuje wagę do proekologicznych rozwiązań, czują się oni coraz bardziej odpowiedzialni za rozwiązywanie problemów związanych ze środowiskiem.

Konsumenci nadal zwracają uwagę na wygląd opakowania, ale stało się to już drugoplanowe, bardzo dużą wagę natomiast przywiązują do idei zero waste i przyjaznych środowisku opakowań. Dla około połowy konsumentów, odpady opakowaniowe stanowią problem ekologiczny i ważna jest dla nich dbałość o przyjazne środowisko, wynika z badania DS Smith. Ponad 80% z nich twierdzi, że jeśli mają wybór, wybierają opakowania kartonowe zamiast plastikowych. Znaczenie nabiera także sam sposób pakowania. Ideologia zero waste wymaga, aby odpadów opakowaniowych było jak najmniej, a nie tylko aby nie szkodziły one środowisku. To powoduje, że kolejną ważną kwestią staje się wielkość opakowania i ilość wypełniaczy. Konsumenci zastanawiają się, czy zastosowane rozwiązanie w zabezpieczaniu produktu ma sens, czy nie jest to „przerost formy nad treścią”.

Taka postawa klientów sprawia, że producenci i sklepy zmieniają swoje podejście, starając się dopasować do obecnych wymagań. Pojawiają się w ofercie opakowania wielokrotnego użytku i wykonane z nowych materiałów przyjaznych środowisku – mąki, wodorostów, łodyg pomidorów, czy biopolimerów. Jednak najważniejsza jest tektura falista.

Ten stosowany od ponad 100 lat materiał na opakowania tak bardzo zyskuje na znaczeniu, że w XXI wieku może całkowicie zdeklasować konkurencję. Biorąc pod uwagę wiek tektury, oraz to, że jej forma niewiele się zmieniła przez lata – nadal jest to kilka odpowiednio uformowanych warstw papieru sklejonych ze sobą – można by uznać ją za archaiczny materiał opakowaniowy. Jednak tak nie jest. Ma się ona świetnie i, co pokazują fakty, przetrwała bez szwanku „wiek plastiku”. Zwieńczeniem tego jest to co obecnie dzieje się z tekturą – odebrała tworzywom sztucznym miana najlepszego materiału na opakowania.

Udostępnij

Udostępnij