Państwa Unii Europejskiej „produkują” około 26 mln ton plastikowych odpadów rocznie, z tego mniej niż jedna trzecia trafia do recyklingu. Reszta zalega na wysypiskach lub, co gorsze, trafia do środowiska. Głównie winne są przedmioty jednorazowego użytku i opakowania z tworzyw sztucznych, co m.in. jest powodem wprowadzenia od 2021 roku całkowitego zakazu stosowania jednorazowych przedmiotów z plastiku. Zakaz wymusza wprowadzenie zmian w branży handlowej, w tym na rynku e-commerce.
U polskich konsumentów nawyki prośrodowiskowe dopiero się kształtują, jednak, co potwierdzają liczne badania, bardzo szybko zyskują na znaczeniu. Zrównoważony rozwój to dla coraz większej liczby konsumentów kluczowa kwestia przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Firmy handlowe nie mogą już go ignorować. Klient „świadomy ekologicznie” jest bardzo wyczulony na sprawę przyjazności dla środowiska, jeżeli więc w sklepie, z którego regularnie korzysta, nie będzie miał możliwości nabycia produktów w odpowiednich opakowaniach, to może się do tego sklepu zniechęcić.
Według badań agencji IQS, aż 74% Polaków popiera wprowadzony przez UE zakaz używania jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych, a 46% badanych uważa, że należy zmusić producentów i sklepy do całkowitej rezygnacji z plastiku, na rzecz ekologicznych opakowań.
Co więc mają zrobić sklepy?
Przede wszystkim złożyć jasną deklarację o stosowaniu opakowań ekologicznych i oczywiście stosować się do tej deklaracji. Mogą także umożliwić klientom pakowanie towaru do własnych opakowań, choć tu sprawa nie jest prosta, z przyczyn higienicznych. Jednak to także trend który w niektórych segmentach rynku może zyskiwać na znaczeniu np. w branży kosmetycznej. O ile własna torba na zakupy wielokrotnego użytku już stała się standardem, o tyle zakupy do własnych opakowań czeka jeszcze długa droga.
A co ze sklepami internetowymi?
Tu jeszcze większa odpowiedzialność ciąży na sklepie. W zwykłym sklepie klient może wybrać towar w ekologicznym (bądź nie) opakowaniu i jest to jego decyzja. W sklepie internetowym nie ma wpływu na formę opakowania zamówienia. Jeżeli otrzyma mały przedmiot zapakowany w wielkie pudło, wypełnione folią bąbelkową, workami z powietrzem lub styropianowymi kulkami, to po prostu przestanie korzystać z jego usług. Badania pokazują, że coraz częściej klienci świadomie wybierają sklepy, które deklarują politykę ekologicznych zakupów. A że da się wysyłać właściwie zapakowane produkty, udowadnia już wiele sklepów internetowych. Trend stosowania wyłącznie ekologicznych opakowań najlepiej rozumieją najwięksi gracze rynku e-commerce, którzy jasno to deklarują.
Polski rynek e-commerce rośnie w siłę, ale nadal nie każdy sklep korzysta z ekologicznych opakowań. Kartonowe pudełko wysyłkowe jest powszechnie stosowane, natomiast ekologiczne wypełniacze już nie. A przecież są biodegradowalne zamienniki tworzyw sztucznych – papier bąbelkowy zamiast folii, tekturowe wypełniacze zamiast styropianu, kartonowe przekładki i usztywniacze… Wystarczy pojąć współpracę z odpowiednim producentem opakowań tekturowych, dostarczy on wszystko, co dobrze i ekologicznie zabezpieczy towar w drodze do klienta.
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]