Pandemia wprowadziła wiele zmian w handlu detalicznym. O ile wcześniej w sklepach pojawiali się klienci z własnymi pojemnikami na towary dostępne luzem, nastąpiło także znaczące ograniczenie zużycia jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych, to teraz ten trend praktycznie zanikł. Szybko rozwijające się wśród klientów sieci spożywczych postępowanie „bądź przyjazny dla środowiska”, zostało gwałtownie zastopowane.
Przed erą koronawirusa o idei postępowania ekologicznego informowały nie tylko kampanie społeczne. Również najwięksi detaliści zachęcali klientów do zabierania własnych toreb nie tylko na zbiorcze zakupy, ale także np. do przynoszenia siatek na warzywa i owoce. Promowano opakowania przyjazne dla środowiska i wielorazowe, co miało przynajmniej częściowo ograniczyć ilość odpadów foliowych. Postępowanie to jednak zostało niespodziewanie zahamowane.
Konieczność działań na rzecz ochrony klimatu nadal nie jest kwestionowana, niestety pandemia spowodowała, że zeszła ona na drugi plan. Handlowcy zauważają, że komunikacja o ograniczeniu stosowania plastiku nadal jest dobrze postrzegana przez klientów, jednak teraz taki przekaz jest szczególnie trudny, ze względu na powszechną troskę o higienę podczas zakupów, czyli np. na konieczność stosowania jednorazowych rękawiczek z tworzyw sztucznych. Zmiany nastąpiły także w sposobie sprzedaży, ubyło produktów dostępnych luzem, w niektórych sieciach handlowych znikły one całkowicie. Ze względu na bezpieczeństwo, towary takie obecnie są zabezpieczane opakowaniami jednorazowymi.
Oczywiście pewne działania nadal są możliwe i nawet konieczne. Zastępowanie opakowań z tworzyw sztucznych, opakowania kartonowymi, a torebek foliowych papierowymi, nie będzie przez nikogo postrzegane jako zagrożenie dla bezpieczeństwa. Z korzystania z własnych opakowań wielokrotnego użytku pewnie musimy zrezygnować, przynajmniej na jakiś czas, dopóki epidemia nie zostanie całkowicie opanowana i nie pojawi się szczepionka. Nie możemy dopuścić jednak do sytuacji, w której po pokonaniu jednego zagrożenia, odkryjemy że mamy kolejne, nie mniejsze i równie negatywnie oddziałujące na nasze zdrowie. I być może znacznie trudniejsze do pokonania, bo cofnięcie zmian klimatu, które już nastąpią, może być znacznie większym wyzwaniem.
Wszystkim zależy na środowisku naturalnym, na tym aby było ono przyjazne dla ludzi nie tylko żyjących obecnie, ale i dla kolejnych pokoleń. Teraz przyszło nam jednak zmierzyć się z wyjątkową sytuacją, co wymaga wyjątkowych środków zaradczych, bo zdrowie publiczne ma absolutne pierwszeństwo. Nie zapominajmy jednak, że tworzywa sztuczne w środowisku naturalnym, szkodzą mu także i że nawet w tym trudnym czasie musimy o tym pamiętać i w miarę możliwości dostosowywać działania także do tego wyzwania.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]