Polska Izba Opakowań podała szacunki dotyczące udziału opakowań z różnych materiałów na rynku opakowań do żywności i napojów oraz dodatków do żywności. Nadal największy udział mają opakowania z tworzyw sztucznych – ok. 42% wszystkich opakowań, na drugim miejscu plasują się opakowania z papieru i tektury z ok. 26-procentowym udziałem w rynku, na kolejnych miejscach znalazły się opakowania szklane (16%) metalowe (13%) i z innych materiałów (3%), głównie z drewna i tekstyliów.
W opakowania z tworzyw sztucznych najczęściej pakowane są mięsa, wędliny, mleko i przetwory mleczne, sery, śmietana, jogurty itp., popularne są także jako opakowania do wody i olejów jadalnych. Tworzywa sztuczne swoją pozycję zawdzięczają również, nadal popularnym, torebkom foliowym, które pomimo „zachęt” do ograniczania ich stosowania, są nadal często używane do pakowania „luzem” owoców, warzyw, ryb, mięsa, wędlin, szczególnie w małych sklepach.
W opakowania z papieru i tektury najczęściej pakujemy wyroby cukiernicze, słodycze, przyprawy, herbaty, kawy, niektóre gotowe potrawy jak np. pizze, a także produkty sypkie jak cukier, mąka, kasze, ryż itp. Popularność zyskuje również pakowanie pieczywa w torebki papierowe. Coraz bardziej powszechne staje się także używanie papieru do pakowania wędlin i serów w porcjach zamawianych przez klienta. Na popularności zyskują torby papierowe, jako opakowanie „zbiorcze” dla zakupionych produktów spożywczych, które coraz mocniej wypierają torby plastikowe.
Opakowania szklane, które zajmują trzecią pozycję, największy udział mają jako opakowania do alkoholi oraz przetworów owocowych i soków. W opakowania szklane przeważnie pakowane są także musztardy, tarty chrzan, majonez i inne sosy. Opakowania metalowe najczęściej znajdują zastosowanie jako opakowania napojów (puszki), opakowania dla ryb i przetworów rybnych, a także przetworów warzywnych (sałatki, kukurydza, groszek) i mięsnych.
Polska Izba Opakowań przeanalizowała również wpływ COVID-19 na rynek opakowań. W okresie pandemii, udział opakowań dla przemysłu spożywczego, w całym w rynku opakowań, wzrósł o ok. 10-12%. Zwiększył się również udział opakowań dla farmacji o ok. 3% oraz dla przemysłu kosmetycznego, środków higieny i ochrony osobistej o ok. 2%. Wzrosty te częściowo wynikają ze znaczącego spadku, o ok. 15%, udziału w sprzedaży opakowań dla wyrobów przemysłowych jak AGD, RTV, farby, chemia gospodarcza, co często było spowodowane wstrzymaniem produkcji przez te działy gospodarki. Polska Izba Opakowań przewiduje, że po „odmrożeniu” gospodarki, sytuacja powinna powoli wracać do normy, czyli opakowania żywności i napojów będą stanowić ok. 62%, opakowania dla wyrobów przemysłowych i środków technicznych ok. 25%, opakowania dla przemysłu farmaceutycznego ok. 7%, a opakowania dla przemysłu kosmetycznego ok. 6% rynku opakowań.
Źródło: pakowanie.info
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.