Polska Izba Opakowań podała szacunki dotyczące udziału opakowań z różnych materiałów na rynku opakowań do żywności i napojów oraz dodatków do żywności. Nadal największy udział mają opakowania z tworzyw sztucznych – ok. 42% wszystkich opakowań, na drugim miejscu plasują się opakowania z papieru i tektury z ok. 26-procentowym udziałem w rynku, na kolejnych miejscach znalazły się opakowania szklane (16%) metalowe (13%) i z innych materiałów (3%), głównie z drewna i tekstyliów.
W opakowania z tworzyw sztucznych najczęściej pakowane są mięsa, wędliny, mleko i przetwory mleczne, sery, śmietana, jogurty itp., popularne są także jako opakowania do wody i olejów jadalnych. Tworzywa sztuczne swoją pozycję zawdzięczają również, nadal popularnym, torebkom foliowym, które pomimo „zachęt” do ograniczania ich stosowania, są nadal często używane do pakowania „luzem” owoców, warzyw, ryb, mięsa, wędlin, szczególnie w małych sklepach.
W opakowania z papieru i tektury najczęściej pakujemy wyroby cukiernicze, słodycze, przyprawy, herbaty, kawy, niektóre gotowe potrawy jak np. pizze, a także produkty sypkie jak cukier, mąka, kasze, ryż itp. Popularność zyskuje również pakowanie pieczywa w torebki papierowe. Coraz bardziej powszechne staje się także używanie papieru do pakowania wędlin i serów w porcjach zamawianych przez klienta. Na popularności zyskują torby papierowe, jako opakowanie „zbiorcze” dla zakupionych produktów spożywczych, które coraz mocniej wypierają torby plastikowe.
Opakowania szklane, które zajmują trzecią pozycję, największy udział mają jako opakowania do alkoholi oraz przetworów owocowych i soków. W opakowania szklane przeważnie pakowane są także musztardy, tarty chrzan, majonez i inne sosy. Opakowania metalowe najczęściej znajdują zastosowanie jako opakowania napojów (puszki), opakowania dla ryb i przetworów rybnych, a także przetworów warzywnych (sałatki, kukurydza, groszek) i mięsnych.
Polska Izba Opakowań przeanalizowała również wpływ COVID-19 na rynek opakowań. W okresie pandemii, udział opakowań dla przemysłu spożywczego, w całym w rynku opakowań, wzrósł o ok. 10-12%. Zwiększył się również udział opakowań dla farmacji o ok. 3% oraz dla przemysłu kosmetycznego, środków higieny i ochrony osobistej o ok. 2%. Wzrosty te częściowo wynikają ze znaczącego spadku, o ok. 15%, udziału w sprzedaży opakowań dla wyrobów przemysłowych jak AGD, RTV, farby, chemia gospodarcza, co często było spowodowane wstrzymaniem produkcji przez te działy gospodarki. Polska Izba Opakowań przewiduje, że po „odmrożeniu” gospodarki, sytuacja powinna powoli wracać do normy, czyli opakowania żywności i napojów będą stanowić ok. 62%, opakowania dla wyrobów przemysłowych i środków technicznych ok. 25%, opakowania dla przemysłu farmaceutycznego ok. 7%, a opakowania dla przemysłu kosmetycznego ok. 6% rynku opakowań.
Źródło: pakowanie.info
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]