Producenci opakowań dotychczas zbytnio nie ucierpieli z powodu pandemii, głównie dzięki branży spożywczej, która zużywa najwięcej opakowań, a która, nawet podczas obowiązywania największych obostrzeń, zmuszona była pracować normalnie. Problem odczuły głównie firmy dostarczające opakowań dla innych branż np. meblarskiej, AGD, RTV czy motoryzacyjnej.
Prognozy dla branży opakowań są dobre, jednak dużo zależy od tego, jak rozwinie się sytuacja związana z koronawirusem. Pandemia nie została opanowana, a zwiększająca się liczba zachorowań, może doprowadzić do wprowadzania kolejnych obostrzeń skutkujących pogorszeniem koniunktury w całej gospodarce. Dodatkowo zamieszanie na rynku opakowań wprowadzają nowe przepisy związane z unijnymi regulacjami, które Polska jest zobowiązana wdrożyć w krótkim czasie.
Polska Izba Opakowań szacuje, że rynek opakowań w Polsce jest wart 45 mld zł, co stanowi ok. 1% rynku światowego. Na tle rynków innych państw, notuje on jednak wyraźne wzrosty. W 2019 roku było to ok. 6%. W 2020 rok trend ten może nie utrzymać się, z uwagi na kryzys wywołany koronawirusem. Wzrost może być niższy niż średnia z ostatnich lat, która kształtowała się na poziomie 5–7%. Jednak gospodarka powoli odrabia straty, konsumpcja zaczyna rosnąć, więc i zapotrzebowanie na opakowania także wzrasta. Po pełnym odmrożeniu gospodarki i powrocie koniunktury sytuacja powinna wrócić do normy.
Koronawirus miał jednak i pozytywny wpływ na „wizerunek” opakowań. Dotychczas nie były one postrzegane przez klientów jako osobny byt, a jako część produktu. Traktowano je jako coś oczywistego, co jest potrzebne do zapewnienia wygody zakupów. Dopiero pandemia uświadomiła wielu ludziom znaczenie opakowania w zapewnieniu bezpieczeństwa. Wszyscy widzieli, że potrzebna jest żywność, leki, środki czystości, jednak niewielu zastanawiało się nad tym, że te produkty trzeba jakoś dostarczyć. Nieważne czy przynosimy towar ze sklepu, czy zamawiamy przez internet, opakowanie jest kluczowe w tym procesie. Doceniło to nie tylko wiele osób, ale i państw, w których branża opakowaniowa została uznana za kluczowy sektor gospodarki.
Koronawirus to niejedyna niewiadoma, która wpływa na branżę opakowań. Ważne są także unijne regulacje dotyczące Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, które Polska powinna wdrożyć jeszcze w tym roku. Nakłada ona odpowiedzialność finansową za gospodarowanie odpadami opakowaniowymi na producentów, który wprowadzają opakowanie na rynek. Dziś finansujemy to wszyscy, z naszych opłat za odpady.
Polska ma obecnie jedną z najniższych opłat produktowych w Europie, więc Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta, na pewno spowoduje, ze ceny wzrosną. Firmy, które wprowadzają na rynek wyroby w opakowaniach, będą próbować zrekompensować sobie wyższe koszty, przerzucając je na klientów, a także na producentów opakowań. Nie pozostanie to więc bez wpływu na branżę. Koszty produkcji opakowań mogą podnieść również nowe rozporządzenia, dotyczące np. poziomów recyklingu czy udziału recyklatu w materiale opakowaniowym. Będą one wymagały dostosowania się do tych przepisów, a więc poniesienia nakładów finansowych na wprowadzenie zmian w technologii produkcji opakowań.
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.