W sobotę, 23 stycznia, obchodzimy Dzień bez Opakowań Foliowych. Opakowania te są obecnie bardzo źle postrzegane, głównie ze względu na niski stopień recyklingu i długi okres rozkładu, mimo to ich produkcja rośnie. Nie tak szybko jednak, jak najlepiej ocenianych przez konsumentów, opakowań z tektury i papieru, które odnotowały wzrostu produkcji o ponad 9% rok do roku.
Analitycy Santander Bank Polska z okazji tego święta przygotowali raport na temat polskiego rynku produkcji opakowań oraz wpływu pandemii i związanego z nią ograniczenia działalności gospodarek na świecie na jego kondycję. Przeanalizowali też perspektywy dla sektora opakowań na 2021 r.
Branża opakowań odnotuje w tym roku wzrost wyższy niż w minionych 12 miesiącach, jednak kolejne lata i miesiące to wyzwania dla producentów opakowań. Szczególnie dotyczy to opakowań z tworzyw sztucznych, gdzie ich producenci będą musieli ponieść dodatkowe koszty dostosowania się do nowych regulacji.
Dane z 2020 r. pokazują, że po okresie zamknięcia gospodarek z powodu COVID-19 sprzedaż wróciła do wcześniejszego trendu wzrostowego. W Polsce wyraźnie widoczny jest dynamiczny trend wzrostu produkcji opakowań z papieru i tektury o ponad 9% rok do roku, a zawdzięczamy to dużemu wzrostowi sprzedaży internetowej oraz zwiększeniu dostaw opakowań na rynki zagraniczne (drugi największy w skali UE).
W całej Unii Europejskiej spodziewany wzrost branży opakowań w 2020 r. wyniesie 2-3% rok do roku, w Polsce może to być 3-4%. Oznacza, że sektor nadal rośnie, chociaż nieco wolniej niż rok wcześniej, gdy w Polsce notowano 6,8% wzrostu, i wolniej niż zakładały przedpandemiczne prognozy na rok 2020. Przemysł opakowaniowy okazał się jednak dość odporny na zawirowania związane z zamknięciem gospodarek. Analitycy spodziewają się, że w 2021 r. branża zanotuje wyższy wzrost niż w minionym roku. Jednak kolejne lata i miesiące to także wyzwania, którym producenci opakowań będą musieli stawić czoło.
W najbliższym czasie producenci opakowań z tworzyw będą musieli ponieść dodatkowe koszty dostosowania się do dyrektywy Single Use Plastics, która wyklucza z wprowadzania na rynek niektóre jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych oraz Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, wspierającej takie projektowanie opakowań, które umożliwi ich recykling w łatwy sposób. Ważny jest też podatek od tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi, który obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. Najważniejsza jednak w tym zakresie jest rosnąca świadomość społeczna i coraz większa liczba konsumentów przejawiających proekologiczne postawy.
Dla takich osób nie tylko plastikowe reklamówki i jednorazowe przedmioty są wrogiem, ale również inne towary w opakowaniach z tworzyw sztucznych. Oznacza to, że popyt na takie opakowania może spadać, a producenci już powinni szukać dla nich alternatywy.
Niezależnie od tego, cała branża opakowań musi zadbać o wizerunek, a do tego konieczne jest ciągłe podnoszenie poziomu recyklingu opakowań, niezależnie od tego, z jakiego materiału są wykonane oraz utrzymanie ich w systemie gospodarki odpadami komunalnymi. Ważne jest także zmniejszenie użycia tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek oraz nowe podejście do projektowania opakowań. To włąśnie wyzwania na 2021 r.
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]