Produkcja butelki z bio surowców, takiej aby nadawała się do napojów gazowanych i alkoholowych, to ogromne wyzwanie technologiczne. Butelka musi wytrzymać ciśnienie wewnętrzne, być hermetyczna, a jej kształt i objętość muszą być dostosowane do wymogów poszczególnych producentów. Papier ma całkiem inne właściwości fizyczne niż plastik, dlatego dodatkowym wyzwaniem jest produkcja opakowania na tyle mocnego, aby było bezpieczne w transporcie i przechowywaniu. Papierowa butelka nie może również wpływać na smak i jakość napojów w niej zawartych.
Stworzenia takiej butelki podjęły się producent opakowań z tworzyw sztucznych – firma ALPLA oraz szwedzki producent papieru BillerudKorsnäs. Wspierają ich w tym projekcie firmy Coca-Cola, Carlsberg, L’Oréal i Absolut. W obecnej, pierwszej generacji butelek papierowych, wewnętrzna warstwa barierowa wykonana jest z polimerów PET lub rPET. Druga generacja ma mieć tę warstwę z bio-pochodnego PEF, który jest w trakcie opracowywania. Celem projektu jest jednak, aby trzecia generacja była prawdziwą biobutelką, wykonaną z drewna i w 100% nadającą się do recyklingu, która będzie mogła ulec naturalnemu i nieszkodliwemu rozkładowi, jeśli przez przypadek trafi do środowiska naturalnego. Pod tym względem ma być jak papier i tektura.
Wkrótce Coca-Cola zamierza przetestować pierwszą generację butelki na rynku węgierskim. Pozwoli to ocenić, jak prototyp papierowej butelki sprawdza się jako opakowanie oraz co myślą o nim konsumenci. To też będzie ważny krok w kierunku ograniczenie ilości szkodliwych odpadów. Jednak opakowanie papierowe, nawet w pełni biodegradowalne, nie zwalnia nas z odpowiedniego postępowaniem z nim po użyciu – nadal obowiązuje segregacja i recykling. Bo ekologiczne opakowanie nie jest wprawdzie szkodliwe dla środowiska, ale jest także wartością, którą można ponownie wykorzystać. To od na zależy, czy zużyte opakowania staną się surowcem czy tylko odpadem.
Branża opakowaniowa szybko się zmienia i nieustannie poszukuje rozwiązań, które zminimalizują ich negatywny wpływ na środowisko, jednak każda innowacja wymaga nakładu pracy i współpracy wielu podmiotów. Bio-pochodna i nadająca się do recyklingu butelka papierowa jest przykładem na to, że branży opakowań zależy na zrównoważonym rozwoju i dąży do tego w szybkim tempie.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]