Dobre opakowanie to podstawa dobrej sprzedaży – to hasło jest aktualne już od lat. Opakowanie pełni bardzo ważną funkcję i jego rola cały czas rośnie, nie tylko jako nośnika komunikatów marketingowych oraz budowa wizerunku firmy, także w podnoszeniu funkcjonalności i optymalizacji łańcucha dostaw. Na co więc trzeba zwrócić uwagę wybierając opakowanie?

Opakowanie to pierwsze z czym klient ma kontakt, ważne jest więc aby stanowiło właściwy komunikat, bo na tej podstawie konsument wstępnie ocenia sam produkt i decyduje, czy chce poznać więcej szczegółów. Innymi słowy opakowanie powinno zainteresować potencjalnego nabywcę i zachęcić do poznania zawartości. Jest to również ważne w przypadku sprzedaży przez internet. Badania pokazują, że klienci, którzy otrzymali niewłaściwie zapakowany produkt, rezygnują z ponownych zakupów u tego sprzedawcy. Ci natomiast, którym zarówno opakowanie, jak i proces wypakowywania dostarczyły pozytywnych doświadczeń, znacznie częściej stają się stałymi klientami danego sklepu. Ważna jest także estetyka, aż 70% konsumentów deklaruje, że preferuje opakowania spersonalizowane – takie, które są spójne z ich ambicjami i wyobrażeniami o sobie, jako konsumencie.

Jest więc oczywiste, że właściwie dobrane opakowanie, dopasowane zarówno do kanału sprzedaży, jak i grupy odbiorców, wpływa na zysk firmy. Nie ma uniwersalnego rozwiązania, zarówno sklepy, jak i producenci muszą dostosować się do wymagań klientów i różnicować opakowania, jeśli chcą poszerzyć grono klientów, a to jest właśnie droga do zwiększenia zysków.

Wygląd i funkcjonalność to nie wszystko, olbrzymie znaczenie mają także ekologiczne właściwości opakowania. Konsumenci wybierają coraz bardziej świadomie, zdając sobie sprawę, że ich decyzje wpływają na stan środowiska naturalnego i tego samego oczekują od biznesu. Biorą pod uwagę zmiany klimatu, problem ilości odpadów i ich utylizacji, wybierają więc i cenią produkty oraz marki, które wykorzystują ekologiczne rozwiązania. Wpływ opakowania na sprzedaż również w tym obszarze jest znaczący. Najchętniej wybierane są towary w biodegradowalnych opakowaniach np. pudełkach tekturowych, najlepiej bez żadnych dodatków z tworzyw sztucznych oraz (jeśli to potrzebne) wypełnionych wypełniaczami tego samego materiału, co ułatwia wyrzucanie ich do właściwych pojemników na odpady.

Najłatwiejszym do obliczenia, jeśli chodzi o wpływ opakowania na koszt działalności firmy, jest obszar logistyki i łańcucha dostaw. Jeżeli opakowania są wielkością dostosowane do produktu w znaczący sposób obniżają koszty magazynowe, dystrybucję i dostawę do odbiorcy końcowego. Bardzo ważna w tym aspekcie jest także ich wytrzymałość i właściwa ochrona zawartości, ponieważ ma to wpływ na ograniczanie strat i liczbę reklamacji. 

Zysk firmy można zwiększać nie tylko większą sprzedażą, ale również niższym kosztem prowadzenia działalności, opakowanie produktu wpływa na oba te obszary. Optymalizacja pod względem estetyki, funkcjonalności i materiałów z których powstaje, to istotny element strategii sprzedażowej firmy, natomiast optymalizacja rozmiarów i wytrzymałości może być źródłem poważnych oszczędności. Właściwy dobór opakowania to ważna decyzja, wybór powinien więc być przemyślany. 

Nie wiesz jak prawidłowo dobrać opakowania dla swoich produktów? Zapraszamy do kontaktu! Producent opakowań tekturowych Viki Family od 40 lat zaopatruje firmy w opakowania najbardziej cenione przez klientów. Sprawdź naszą ofertę opakowań tekturowych.

Udostępnij

Udostępnij