Tworzywa sztuczne, czyli odpady plastikowe, gdy trafią na wysypisko mogą rozkładać się nawet kilka tysięcy lat, w dodatku ich rozkład jest szkodliwy dla środowiska. W trakcie tego procesu powstają toksyczne związki, które przenikają do gleby i wód gruntowych. Podobnie jest z aluminiowymi puszkami, na wysypisku rozkładają się nawet 200 lat.
Można temu zaradzić odpowiednio segregując odpady. Pozwoli to, przynajmniej część z nich, przetworzyć na nowe produkty. Są jednak takie odpady, które mimo, że wykonane z tworzyw sztucznych czy metalu, nie nadają się do ponownego przetworzenia i nie dlatego, że nie potrafimy tego zrobić. Ich przetworzenie jest na tyle energochłonne, że nie jest to opłacalne działanie ani z punktu widzenia ekonomii, ani ekologii.
Takie produkty są ogromnym problemem, a jednym rozwiązaniem jest zastąpienie ich bardziej ekologicznymi odpowiednikami. Świadomość tego jest coraz bardziej powszechna, co potwierdza raport Circular Voice przygotowany przez Stena Recycling. W ostatnim roku 38% Polaków zrezygnowało z kupowania produktów, które nie są zgodne ze zrównoważonym rozwojem, a ponad 40% ankietowanych Polaków chciałoby wręcz zakazu sprzedaży produktów, których nie nadają się do recyklingu.
Raport Circular Voice powstał na podstawie badań konsumentów w pięciu krajach: Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii i Polsce. Pokazuje, że świadomość Polaków w obszarze zrównoważonego rozwoju jest na bardzo wysokim poziomie, w wielu przypadkach wyższym, niż w innych krajach.
Dla 74% Polaków ważne jest, aby kupowany produkt nadawał się do recyklingu, a aż 87% Polaków podczas zakupów sprawdza, czy dany produkt można łatwo naprawić albo wykorzystać ponownie i na tej podstawie podejmuje decyzje. To aby oferta produktów umożliwiająca prowadzenie zrównoważonego stylu życia była szeroka, jest ważna dla 80% ankietowanych Polaków i to najwyższy odsetek w z badanych krajów.
Aż 70% ankietowanych polskich konsumentów zadeklarowało częściową lub całkowitą zmianę nawyków konsumpcyjnych, aby zmniejszyć wpływ na klimat. W Szwecji tak zadeklarowało 62% ankietowanych, w Danii 58%, w Finlandii 59% a w Norwegii 56%. Jako przeszkodę w kupowaniu produktów zawierających surowce z recyklingu 20% Polaków wskazało ich wysoki koszt, co też jest barierą dla 23% Finów, 22% Duńczyków oraz po 27% Norwegów i Szwedów. Mała oferta tego typu produktów to problem dla 28% Polaków, 27% Finów, 26% Norwegów oraz 23% Szwedów i 22% Duńczyków.
Świadomość ekologiczna Polaków cały czas rośnie. Nie tylko zmieniają swoje przyzwyczajenia, ale też chcą bardziej zdecydowanych działań od innych. 80% konsumentów uważa za ważne lub bardzo ważne, aby producenci wykorzystywali w swoich towarach odzyskane surowce, tyle samo chce aby produkt był wyraźnie oznaczony, że został wykonany z odzyskanego materiału. Bo problemem, oprócz ceny i zbyt wąskiej oferty takich produktów, jest też ich oznakowanie. 29% ankietowanych przyznało, że trudno im zrozumieć, które produkty faktycznie powstały z odzyskanych materiałów.
Już dziś moglibyśmy zrezygnować z wielu produktów nienadających się do recyklingu, ponieważ ich zamienniki są łatwo dostępne. Nie dzieje się tak dlatego, że jesteśmy wygodni i niezbyt lubimy zmieniać przyzwyczajenia. Jest to jednak bardzo ważne, bo zasoby naszej planety są ograniczone, a korzystanie z surowców odnawialnych jest po prostu koniecznością.
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]