Towar wysyłany przez sklepy internetowe, zanim do nas trafi, przebywa długą drogę i jest narażony na sporo niebezpieczeństw. Najpierw kurier umieszcza go w samochodzie, następnie trafia do sortowni, potem kolejny samochód i punkt odbioru i tak dalej. Jest co najmniej kilka razy przeładowywany i przewożony zanim trafi w nasz ręce. Nie jest trudno uszkodzić przesyłkę, przy tych działaniach. Aby paczka dotarła do odbiorcy nienaruszona, należy ją właściwie przygotować do takiej drogi.

Podstawą bezpiecznego transportu jest dobór odpowiedniego opakowania wysyłkowego. To pierwszy i najważniejszy punkt w procesie dostawy towaru. Najlepiej do tego zadania nadają się opakowania kartonowe. Są wytrzymałe, świetnie amortyzują ewentualne uderzenia (np. przy przerzucaniu paczek), lekkie (nie zwiększą wagi przesyłki) oraz, co obecnie bardzo ważne, są przyjazne dla środowiska.

Wybierając kartonowe opakowanie wysyłkowe, musimy dostosować je do asortymentu sklepu. Optymalnym rozwiązaniem jest dysponować co najmniej kilkoma rodzajami opakowań, różniących się rozmiarami i wytrzymałością i na bieżąco wybierać to, które najlepiej pasuje do danego zamówienia. W zbyt dużych opakowaniach, towar może się przesuwać, a więc narażony jest na uszkodzenie podczas transportu. Musimy więc zastosować dużo wypełniaczy, a to ani nie jest ani dobrze widziane przez odbiorców, ani efektywne ekonomicznie. Zbyt małe opakowania natomiast, mogą zostać uszkodzone prze samą zawartość która będzie je rozpychać, tym samym bardziej narażając się na uszkodzenie przy nawet lekkim uderzeniu w opakowanie.

Ważną rzeczą jest wytrzymałość opakowania. Jeżeli asortyment sklepu to ciężkie przedmioty, trzeba wybrać odpowiednio do ich wagi opakowania np. z 5-warstwowej tektury falistej. W przypadku większości wysyłek, wystarczające są opakowania z 3-warstwowej tektury.

Pudełko wysyłkowe to nie wszystko. Aby solidnie zabezpieczyć towar często potrzebne są usztywniacze, wkładki czy kratki. Najlepiej, aby również wykonane były z tektury. Ich kształt i rozmiary, także powinny być dopasowane do asortymentu sklepu. I ostania rzecz, czyli wypełniacz. Przy wysyłce kilku różnych przedmiotów nie da się idealnie dopasować opakowania, więc puste miejsca musimy czymś wypełnić. Oczywiście, także najlepiej wybrać wypełniacz z kartonu lub papieru. Ekologia to nie tylko wymagania klienta, to konieczność ochrony środowiska, która jest w interesie wszystkich.

Na koniec zabezpieczamy pudełko przed otwarciem. Jeśli korzystasz z opakowań specjalnie zaprojektowanych dla branży e-commerce, to wyposażone są one w pasek klejowy, który umożliwia szybkie zamknięcie i nie wymaga stosowania taśmy klejącej. W przypadku gdy do wysyłki używasz pudełek klapowych, to trzeba je odpowiednio zakleić taśmą. Najlepiej skorzystać z wytrzymałych taśm, przygotowanych specjalnie do takich paczek i nie przesadzać z ilością.

Właściwe zapakowanie towaru jest bardzo ważne. To wizytówka firmy na podstawie której klient wyrobi sobie zdanie na jej temat. Jeżeli przesyłka jest estetyczna i przygotowana zgodnie z ekologią, to wizerunek ten zapadnie mu w pamięć. Przy kolejnych zakupach chętnie więc ponownie skorzysta z oferty tej firmy. W innym przypadku, może się zniechęcić i poszuka innego sklepu. Warto tu przytoczyć statystyki z badania konsumenckiego Circular Voice. W 2021 roku, 39% konsumentów zrezygnowało z ofert, których sposób dostarczania nie odpowiadał zasadom zrównoważonego rozwoju.

Sposób pakowania jest też ważny z innego powodu. W przypadku uszkodzenia towaru podczas transportu, korzystne rozpatrzenie reklamacji często jest uzależnione od tego, czy została ona właściwie zapakowana. Warto więc postarać się i korzystać z dobrych opakowań wysyłkowych, nawet jeśli będzie to trochę droższe rozwiązanie.

Udostępnij

Udostępnij

  • Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.

  • Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]

  • Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]

  • Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.