Art Of Packaging – Perły wśród Opakowań to ogólnopolski konkurs na najlepsze opakowanie roku. Od 2006 roku organizowany jest w Poznaniu i promuje branżę związaną z nowoczesnym przemysłem opakowaniowym. W tym roku odbyła się jubileuszowa, dziesiąta edycja tego konkursu. Jego ideą jest promowanie innowacyjności, kreatywności oraz konkurencyjności polskich opakowań na rynku krajowym oraz rynkach zagranicznych. Nagrody przyznawane są w dwóch kategoriach Debiuty i Professional.

W kategorii Debiuty, projekty mogą zgłaszać studenci i absolwenci szkół/uczelni, o profil związanym z projektowaniem opakowań i wzornictwem przemysłowym, a które nie funkcjonuje jeszcze na rynku. W kategorii Professional projekty mogą zgłaszać projektanci, producenci i odbiorcy opakowań.

W obu kategoriach zwyciężyły opakowania kartonowe.

Zwycięzcą wśród profesjonalistów zostało opakowanie pod nazwą The Finest Easter Egg – pudełko na wielkanocne pralinki. Świąteczne opakowanie w kształcie wielkanocnej pisanki, ozdobione zielonymi, czerwonymi lub niebieskimi połyskującymi dodatkami to produkt inspirowany tradycyjnymi, eleganckimi jajami Faberge.

egg

Wśród debiutantów pierwsze miejsce zdobyło opakowanie na skarpetki o nazwie Bandziorki autorstwa Filipa Radulaka, studenta Collegium Da Vinci w Poznaniu. Motywem przewodnim projektu opakowań Bandziorki były zgrywuśne jęzory – skarpetki wystające z „gęb” złodziejaszków.

bandziorki

Udostępnij

Udostępnij

  • Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.

  • Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]

  • Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]

  • Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.