Nazwa fleksografia pochodzi od greckiego słowa flekso – giętki. Jest to technika druku używająca elastycznych form drukowych i szybkoschnących farb. Za początek fleksografii przyjmuje się rok 1853, gdy w Stanach Zjednoczonych wykonano pierwszą elastyczną płytę do maszyny rotacyjnej. Ale tak naprawdę technika ta rozwinęła się w latach 30. XX wieku, kiedy ruchomą metalową czcionkę zastąpiono formą drukową z wulkanizowanej gumy, oraz opracowano specjalne farby do druku fleksograficznego.
Charakterystyczną cechą fleksografii jest używanie do nanoszenia farby elastycznej, wypukłej formy drukowej wykonanej, obecnie, zazwyczaj z polimeru, rzadziej z gumy. Dzięki temu rozwiązaniu, druk fleksograficzny można wykonywać nawet wtedy, kiedy podłoże nie jest idealnie równe. Technika ta jest najbardziej uniwersalną techniką druku, jeśli chodzi o możliwości zadruku różnych podłoży. Najczęściej tą technologią zadrukowuje się folie, opakowania giętkie i opakowania z tektury falistej.
Współczesne maszyny fleksograficzne drukują z rozdzielczością zbliżoną do offsetu, często zaopatrzone są w zespoły lakierujące, a także posiadają możliwość uszlachetnienia druku innymi technikami. Fleksografia ma olbrzymi udział w poligrafii branży opakowaniowej. Jest nadal bardzo dynamicznie rozwijającą się techniką druku.
Producent opakowań tekturowych Viki Family oferuje opakowania z wysokiej jakości nadrukiem flexograficznym. Takie rozwiązanie to znakomity sposób, żeby niedrogo wyróżnić swój produkt, poinformować odbiorcę o zawartości pudełka, umieścić swoje logo, dane adresowe, stronę www, hasło promocyjne i inne informacje. Nadruki mogą być wielokolorowe, co sprawia, że opakowanie z nadrukiem flexo jest bardzo estetyczne i atrakcyjne. Ważne jest także to, że koszt wykonania nadruku nie jest wysoki i można go wykonywać nawet przy krótkich seriach produkcyjnych, co pozwala personalizować opakowania.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.