Katalog FEFCO został opracowany jako oficjalny system porozumiewania się, mający zastąpić długie skomplikowane opisy konstrukcji opakowań z tektury, prostymi, powszechnie zrozumiałymi symbolami, niezależnie od różnic językowych.
W katalogu, opakowania są podzielone pod względem techniki wytwarzania, sposobu składania i przeznaczenia. Rozróżnia się osiem podstawowych rodzajów opakowań kartonowych.
W pierwszej kategorii 0100, określono symbole dla rolek i arkuszy powszechnie stosowanych w handlu
Kolejne sześć grup dzieli opakowania ze względu na cechy charakterystyczne pudeł:
- 0200 – pudła klapowe, jednoczęściowe z jedną zaklejką na ścianie bocznej z bliźniaczymi górnymi i dolnymi klapami.
- 0300 – pudła teleskopowe (pudła dwuczęściowe), składające się z więcej niż jednej części, zachodzących na siebie teleskopowo.
- 0400 – pudła składane i tace, zazwyczaj składane tylko z jednego formatu, dno składa się tak, by utworzyło dwie lub więcej ścian bocznych oraz pokrywę (bez koniczności zszywania czy klejenia).
- 0500 – pudła wsuwane, składające się z kilku części, wewnętrznej oraz tzw. obwoluty. Można je wsuwać jedna w drugą.
- 0600 pudełka trwale łączone, bardzo wytrzymałe. Składające się z dwóch oddzielnych części bocznych oraz korpusu. Wymagają klejenia lub zszycia.
- 0700 – pudełka klejone jednoczęściowe. Najczęściej klejone są w trzech punktach. Odbiorcy otrzymują je złożone (płaskie), gotowej do użycia.
Ostatnia kategoria 0900 dotyczy wyposażenia wewnętrznego opakowań. Obejmuje takie elementy jak wkładki, przekładki, kratownice, wkładki wypełniające itp.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.