Przemysł opakowaniowy staje się jednym z najważniejszych, o ile nie najważniejszym, uwzględniając producentów wszelkich dóbr. Dzieje się tak, ponieważ opakowanie wpływa na większość kluczowych działań producentów, zaczynając od optymalizacji procesów produkcji, a kończąc na możliwości sprzedaży produktu. Nie jest tajemnicą, że wielkość sprzedaży, w przypadku większości produktów codziennego użytku, przede wszystkim spożywczych, zależy od wyróżnienia danego produktu na sklepowej półce. A to decyduje o poziomie rentowności, czyli kluczowej, z punktu widzenia istnienia firmy, rzeczy. To czy produkt się sprzeda i w jakiej ilości, w dużej mierze zależy od opakowania. Dostrzegają to producenci, i dlatego branża opakowań dynamicznie się rozwija i w najbliższych latach, trend ten nie zmieni się. Agencja Smithers Pira określiła wielkość rynku opakowań na świecie na ok. 812 mld euro i przewiduje jego stały wzrost na poziomie 3,5% rocznie do 2020 r.
Jednak na niektórych rynkach, jak chociażby polskim, rozwój będzie jeszcze dynamiczniejszy, co wynika z nadal istniejącego zapóźnienia, po okresie realnego socjalizmu. W Polsce „konsumowanych” jest o ponad 35% opakowań mniej, niż w Europie Zachodniej. A że na tym rynku, podobnie jak na innych, dystans zmniejsza się, więc ze spokojem możemy prognozować jego intensywny rozwój.
Według Polskiej Izby Opakowań, rynek opakowań w naszym kraju, wart jest 8 mld euro. Biorąc pod uwagę prognozy agencji Smithers Pira, roczny potencjał wzrostu wynosiłby 280 mln euro. Ale dla polskiego rynku opakowań przewiduje się wzrost rzędu kilkunastu czy nawet 20% rocznie, a to już miliardy euro. Z czego to wynika? Z jednej strony, szybciej niż na zachodzie, rosnący PKB i zamożność społeczeństwa, jak również zmieniający się poziom i wzorzec konsumpcji. Z drugiej, wzrost eksportu, który w latach 2016 – 2018 ma wynosić 6,9-9,5% rocznie. W wiodących polskich branżach eksportowych – spożywczej, AGD czy Automotive – opakowania rosną proporcjonalnie do wzrostu eksportu, więc przyrost zapotrzebowania na opakowania znacznie przekroczy prognozy dla rynku światowego. Potwierdzają to działania firm, które coraz więcej i coraz chętniej inwestują w rozwój rynku opakowań w Polsce.
Przemysł opakowaniowy, wbrew pozorom, należy do najbardziej innowacyjnych gałęzi gospodarki, porównywalny z rynkiem IT. Opakowania spełniają coraz więcej funkcji, są wykonywane z coraz bardziej zaawansowanych materiałów, a także są coraz bardziej ekologiczne. A że wymagania klientów także rosną, to rynek ten nadal będzie rozwijał się nie tylko wielkościowo, ale również jakościowo.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, dostosowując się do oczekiwań współczesnych konsumentów oraz rosnących wymagań ekologicznych. Nowoczesne opakowania przestają być jedynie ochroną produktu – stają się narzędziem komunikacji, promocji oraz elementem wspierającym zrównoważony rozwój.
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]