„Convenience” w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „wygoda” i to właśnie podstawowa cecha opakowania tak nazwanego. Odnosi się to głównie do produktów spożywczych, gdzie wygoda kojarzy się z funkcjonalnością, łatwością użycia lub przygotowania, odpowiednim rozmiarem i łatwą dostępnością. Tego oczekują klienci i do tego dostosowują się producenci opakowań.

W dzisiejszym świecie mamy coraz mniej czasu, jesteśmy zabiegani, dużo pracujemy lub uczymy się. Potrzebujemy więc rozwiązań, które dostosują się do naszego stylu życia. Dotyczy to zwłaszcza sfery spożywczej. Chcemy móc szybko przygotować posiłek, który będzie smaczny i jednocześnie zdrowy. I to jest właśnie wyzwaniem, zarówno dla producentów żywności, jak i dla producentów opakowań. Konsumenci chcą nabywać pełnowartościowe produkty, które w łatwy, szybki i bezpieczny sposób można przygotować, najlepiej bez wyjmowania z opakowania. Których porcja jest dostosowana do naszych potrzeb i które zawierają wartościowe dla organizmu składniki. Jednocześnie opakowanie powinno być ekologiczne, aby nie zaśmiecać środowiska, oraz dobrze zabezpieczać zawartość, nawet jeśli pakowane są produkty świeże, bez używania konserwantów. To oczywiście spore wyzwanie, ale producenci radzą sobie z tym coraz lepiej.

Zawartość to oczywiście problem branży spożywczej. Z jednej strony powinna być smaczna, aby konsumenci chcieli to jeść, z drugiej wartościowa, aby ci świadomi, a jest ich coraz więcej, uznali to za warte kupienia. Np. rodzicom zależy aby ich dzieci zamiast chipsów jedli więcej owoców czy warzyw. Wprowadza się różne rozwiązania prawne, mające wyeliminować sprzedaż niezdrowych produktów ze szkół, ale może rozwiązanie jest prostsze – opakowanie convenience. Jeżeli w sklepikach pojawią się świeże, umyte, pokrojone i obrane warzywa i/lub owoce, w wygodnych opakowaniach, to dzieci sięgną po nie, zamiast po nasycone tłuszczem, cukrem i solą przekąski. Nawet jeżeli na początek trzeba będzie wesprzeć to kampanią reklamową, to finalnie może nam się wszystkim to bardzo opłacić.

Czy kluczem jest opakowanie? Prawdopodobnie tak. Oprócz zwykłych cech, jak przyciąganie uwagi powinno ono charakteryzować się funkcjonalnością – opakowania muszą być wygodne w użyciu oraz transporcie, lekkie, poręczne, łatwe w otwieraniu, umożliwiające wielokrotne otwieranie i zamykanie, powinny również oferować możliwość sprawdzenia, co znajduje się w środku, tak aby kupujący wiedział, na co się decyduje i oczywiście powinny mieć odpowiedni dla konsumenta rozmiar – najlepiej, gdy w opakowaniu znajduje się pojedyncza porcja.

Może więc opakowania convenience to nowy sposób na walkę z plagą otyłości, szczególnie uciążliwą w społeczeństwach wyokorozwiniętych.

Udostępnij

Udostępnij