Opakowania z tektury podbijają przemył spożywczy. Już, według szacunków, stanowią 60 – 70% całego rynku opakowań żywności. Decydują o tym, w głównej mierze zalety tego materiału, ale także popularność trendu eko. Moda na ekologię, która dotyczy również rynku opakowań produktów spożywczych, powoduje że na producentach żywności ciąży presja ze strony użytkowników, domagających się nie tylko funkcjonalnych rozwiązań, ale również przyjaznych dla środowiska.
Głównym odbiorcą tekturowych opakowań jest sektor żywności przetworzonej i świeżej. Stosuje się je do pakowania owoców i warzyw, mięsa i ryb, ciast i wyrobów piekarniczych oraz słodyczy. Opakowania tego typu są również popularne przy pakowaniu żywności płynnej oraz w gastronomii. Dominują np. na rynku mleka – dwa na trzy mleka kupowane w Polsce są zapakowane w kartony.
Wzrost popularności na tego rodzaju opakowań jest spowodowany zmianą naszego zachowania. Szybkie tempo życia sprawia, że już 43% Polaków je, a 34% pije „poza domem”. Karton idealnie nadaje się do pakowania posiłków i napoi spożywanych „na zewnątrz”. Dzięki niskiej wadze, możliwości nadawania opakowaniom wygodnego dla użytkowników kształtu oraz stosowanie rozwiązań umożliwiających ich wielokrotne zamykanie, to najlepszy materiał do tego typu zastosowań. Opakowania do dań gotowych i na wynos, czyli sektor convenience, ma być głównym motorem wzrostu zapotrzebowania na opakowania tekturowe do żywności.
Wartość całego polskiego rynku opakowań w 2022 r. wyniesie ok. 13 mld EUR. Opakowania z kartonu i tektury mają w nim 36% udziału i zajmują drugą pozycję, za opakowaniami z tworzyw sztucznych. Według szacunków, ich udział cały czas będzie rósł i wkrótce powinny prześcignąć opakowania plastikowe. Proces zastępowania opakowań szkodliwych dla środowiska, opakowaniami dla niego przyjaznymi, został trochę zakłócony w ostatnich latach z powodu pandemii, a następnie wojny w Ukrainie, jednak nie zatrzymał się. Opakowania ekologiczne cały czas zyskują na znaczeniu.
Na wzrost popularności opakowań tekturowych, poza przemysłem spożywczym, ma wpływ również branża e-commerce. Ogromny wzrost popularności zakupów przez internet sprawia, że tu również rośnie również zapotrzebowanie na opakowania wysyłkowe z tektury.
Oprócz zalet dla konsumentów, opakowania tekturowe mają również bardzo wiele zalet dla producentów. A jedną z ważniejszych, jest możliwość nanoszenia wysokiej jakości nadruków. Mogą one pełnić rolę nośnika informacji, nie tylko tych istotnych dla klienta np. o składzie i wartościach odżywczych produktu, ale również marketingowych, które przyczyniają się do budowy pozycji firmy na rynku.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.