Dla klienta kupującego jakiś produkt, najważniejszy jest on sam, a nie opakowanie, które go chroni. Jednak docenia on rolę opakowania. Wie, że aby produkt był odpowiedniej jakości, ważne jest, jak i w co jest zapakowany. Obecnie klienci zwracają również uwagę na to czy opakowanie, oprócz tak ważnych funkcji jak ochrona produktu przed uszkodzeniami mechanicznymi i niekorzystnym wpływem czynników zewnętrznych, spełniają wymagania ekologiczne.
I tu jest ogromne pole do rozwoju i wdrażania innowacji. Współczesnym opakowaniom, czy to wykonanym z tektury, czy z innego materiału stawiane są coraz wyższe wymagania jakościowe i przydzielane nowe zadania. Najważniejszym oczywiście, jest chronić pakowany produkt przed zmniejszeniem wartości użytkowej. Najbardziej odnosi się to do produktów branży spożywczej i także tu obserwujemy największy rozwój innowacji. Tworzywo, z którego wykonane jest opakowanie, musi być przyjazne człowiekowi, ale także zapewniać przechowywanej żywności jak najdłuższy czas świeżości, dzięki czemu zmniejszy się marnowanie żywności, co jest dużym problemem w krajach rozwiniętych.
Tektura, która jeszcze kilka, kilkanaście lat temu znajdywała zastosowanie głównie jako opakowanie zbiorcze, teraz po wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań stała się np. podstawowym tworzywem do wytwarzania opakowań na mleko. I coraz śmielej wkracza na inne tereny w branży spożywczej, dotychczas zarezerwowane dla tworzyw sztucznych i szkła. Dzięki nowym technologiom, zyskała właściwości które pozwalają stosować ją z powodzeniem w dziedzinach, które jeszcze jakiś czas temu, były dla niej niedostępne.
Inne wymagania stawiają opakowaniom producenci i sklepy. Dla nich równie ważne jest aby zapewniało ono łatwość składowania, transportu oraz sprzedaży. Powinno także stanowić nośnik informacji o właściwościach produktu i sposobie jego użytkowania, jak również dobrze promować zawartość. Na tym polu tektura również charakteryzuje się dobrymi właściwościami, łatwość wykonania wysokiej jakości nadruków, odpowiednia sztywność i lekkość, sprawiają, że staje się ona podstawowym materiałem również w branżach pozaspożywczych.
I ostatnia kwestia, ekologia. Pod tym względem, karton jest liderem, i prawdopodobnie jeszcze długo, a być może na zawsze, pozostanie. Opakowania z innych materiałów oczywiście poprawiają się, ale do osiągnięcia poziomu tektury, jeszcze daleka droga.
Udostępnij
Udostępnij
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]
Sektor celulozowo-papierniczy w Europie, reprezentowany przez organizację CEPI, odgrywa kluczową rolę w unijnej gospodarce, wspierając złożone łańcuchy dostaw oraz promując produkcję zgodną z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Wprowadzenie przez Stany Zjednoczone nowych ceł importowych w 2025 roku, w tym potencjalnie na produkty papiernicze, wywołało duże zaniepokojenie w branży. Cła te, sięgające nawet 20% dla […]
Rynek opakowań gotowych do sprzedaży detalicznej (Retail-Ready Packaging, RRP) znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu, napędzanego czynnikami demograficznymi, zmianami w handlu detalicznym oraz rosnącym zapotrzebowaniem na bardziej efektywne i ekologiczne rozwiązania opakowaniowe. Według prognoz, globalny popyt na opakowania RRP wzrośnie o 9 milionów ton do 2029 roku, osiągając poziom 43 milionów ton.
Organizacja CEPI opublikowała aktualizację swojej europejskiej metody testowej oceny recyklingowalności opakowań papierowych, stanowiącej kluczowy element strategii przemysłu celulozowo-papierniczego na rzecz gospodarki cyrkularnej. Nowa wersja testu została opracowana we współpracy z inicjatywą 4evergreen oraz wyspecjalizowanymi laboratoriami badawczymi, co pozwoliło na stworzenie jeszcze bardziej precyzyjnych i kompleksowych narzędzi oceny.