Dla klienta kupującego jakiś produkt, najważniejszy jest on sam, a nie opakowanie, które go chroni. Jednak docenia on rolę opakowania. Wie, że aby produkt był odpowiedniej jakości, ważne jest, jak i w co jest zapakowany. Obecnie klienci zwracają również uwagę na to czy opakowanie, oprócz tak ważnych funkcji jak ochrona produktu przed uszkodzeniami mechanicznymi i niekorzystnym wpływem czynników zewnętrznych, spełniają wymagania ekologiczne.
I tu jest ogromne pole do rozwoju i wdrażania innowacji. Współczesnym opakowaniom, czy to wykonanym z tektury, czy z innego materiału stawiane są coraz wyższe wymagania jakościowe i przydzielane nowe zadania. Najważniejszym oczywiście, jest chronić pakowany produkt przed zmniejszeniem wartości użytkowej. Najbardziej odnosi się to do produktów branży spożywczej i także tu obserwujemy największy rozwój innowacji. Tworzywo, z którego wykonane jest opakowanie, musi być przyjazne człowiekowi, ale także zapewniać przechowywanej żywności jak najdłuższy czas świeżości, dzięki czemu zmniejszy się marnowanie żywności, co jest dużym problemem w krajach rozwiniętych.
Tektura, która jeszcze kilka, kilkanaście lat temu znajdywała zastosowanie głównie jako opakowanie zbiorcze, teraz po wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań stała się np. podstawowym tworzywem do wytwarzania opakowań na mleko. I coraz śmielej wkracza na inne tereny w branży spożywczej, dotychczas zarezerwowane dla tworzyw sztucznych i szkła. Dzięki nowym technologiom, zyskała właściwości które pozwalają stosować ją z powodzeniem w dziedzinach, które jeszcze jakiś czas temu, były dla niej niedostępne.
Inne wymagania stawiają opakowaniom producenci i sklepy. Dla nich równie ważne jest aby zapewniało ono łatwość składowania, transportu oraz sprzedaży. Powinno także stanowić nośnik informacji o właściwościach produktu i sposobie jego użytkowania, jak również dobrze promować zawartość. Na tym polu tektura również charakteryzuje się dobrymi właściwościami, łatwość wykonania wysokiej jakości nadruków, odpowiednia sztywność i lekkość, sprawiają, że staje się ona podstawowym materiałem również w branżach pozaspożywczych.
I ostatnia kwestia, ekologia. Pod tym względem, karton jest liderem, i prawdopodobnie jeszcze długo, a być może na zawsze, pozostanie. Opakowania z innych materiałów oczywiście poprawiają się, ale do osiągnięcia poziomu tektury, jeszcze daleka droga.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.