12 października 2020 roku podczas gali w Sali Ziemi na Międzynarodowych Targach Poznańskich poznaliśmy zwycięzców czternastej edycji konkursu ART OF PACKAGING 2020. Podobnie jak w poprzednich latach szansę na prezentację swojego projektu mieli nie tylko profesjonalni przedstawiciele branży opakowań, ale również studenci, którzy mogli wystartować z własnym projektem w kategorii Debiuty.
Tegoroczna Gala rozdania nagród konkursu była nietypowa, ze względu na pandemię koronawirusa. Uczestnicy musieli pamiętać o zachowaniu dystansu i innych ograniczeniach związanych z sytuacją epidemiologiczną. Mimo tego, goście przybyli licznie, przeciwności nie zniechęciły ich do uczestnictwa w wydarzeniu.
Tegoroczna edycja konkursu odbyła się pod hasłem Dream Packaging. Wybór zwycięzcy jak zawsze nie był łatwy, wszystkie prace zgłoszone do konkursu były na wysokim poziomie zarówno pod względem designu, jak i funkcjonalności. Oczywiście wśród laureatów – można powiedzieć, że to już tradycja – królowały opakowania tekturowe.
Oprócz nagród głównych przyznawano również nagrody w kilku innych kategoriach. Nowością podczas obecnej edycji konkursu była Nagroda Publiczności, w której zwycięskie opakowanie wybrano podczas głosowania w social mediach. Zwycięzcą w tej kategorii zostało opakowanie Kartonu prezentowego Kultowe, którego producentem, projektantem i użytkownikiem jest Kultowy Browar Staropolski.
Zdobywca Nagrody Publiczności – Karton prezentowy Kultowe
Pozostałe nagrody:
ART OF PACKAGING 2020 – Debiuty:
Zwycięzca ART OF PACKAGING 2020 DEBIUTY – Perła wśród opakowań:
- Rogalik
- Autor: Gabriela Sacharczuk
- Uczelnia: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Wyróżnienie Przewodniczącej Jury:
- Godosz?
- Autor: Dawid Fik
- Uczelnia: Akademia Sztuki w Szczecinie
Wyróżnienie firmy Rosenthal:
- KYU Essentials™
- Autor: Maciej Jander
- Uczelnia: ASP w Łodzi
W poszczególnych kategoriach Debiutantów zwyciężyli:
Eko:
- Piórki
- Autor: Dorota Dąbrowska
- Uczelnia: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Etykieta:
- Etykieta na pizzę mrożoną
- Autor: Marta Czepczor
- Uczelnia: ASP we Wrocławiu
Freestyle:
- Gra Pachisi
- Autor: Zofia Wawrzyniak
- Uczelnia: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Luxury & Nature:
- Apriarium
- Autor: Bartosz Pędziński
- Uczelnia: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Na miarę:
- #shaveit
- Autor: Monika Czapiewska
- Uczelnia: Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
POS:
- Ekspozytor Gentleman&Candy
- Autor: Weronika Lalik
- Uczelnia: Uniwersytet Śląski
Opakowanie na Rogal Świętomarciński:
- Rogalik
- Autor: Gabriela Sacharczuk
- Uczelnia: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Pragnienia:
- TYPOMILK
- Autor: Maja Kulma
- Uczelnia: Akademia Sztuki w Szczecinie
Smakowite:
- Krówka
- Autor: Gabriela Sacharczuk
- Uczelnia: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Urody:
- Needs
- Autor: Patrycja Gorzela
- Uczelnia: Społecznej Akademii Nauk w Łodzi
Pack & Gift:
- Candles
- Autor: Emilia Nowakowska
- Uczelnia: Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
Zdrowia:
- KYU Essentials™
- Autor: Maciej Jander
- Uczelnia: ASP w Łodzi
ART OF PACKAGING 2020 – Professional:
ZWYCIĘZCA ART OF PACKAGING 2020 PROFESSIONAL – Perła wśród opakowań:
- Nalewki Super Premium
- Zgłaszający, użytkownik: Nalewki Staropolskie
- Producent: Papirus Studio
- Projektant: White Boat Graphics & Media
Zwycięzca nagrody Golden Pixel:
- Winyl Moon – Four States
- Zgłaszający, producent: Intropak
- Projektant, użytkownik: Company & Art Direction – Winyl Moon, Artist – Fernando Bittar
Wyróżnienie Przewodniczącej Jury – exequo:
- Stand Balon Serce – Lindt
- Zgłaszający, producent: Quad Graphics
- Projektant: Peppermint
- Użytkownik: Lindt & Sprungli Poland
oraz
- Nestle NESQUIK- ekspozycja paletowa Premium
- Zgłaszający, producent i projektant: TFP-GRAFIKA
- Użytkownik: Nestle Polska
W poszczególnych kategoriach Profesjonalistów zwyciężyli:
Etykieta:
- Etykieta Friend or Foe
- Zgłaszający, producent: Eticod
- Projektant: IMSOMEART / Deque
- Użytkownik: Browar Rockmill
Flekso:
- Nanomax – seria opakowań chemii gospodarczej
- Zgłaszający, projektant i użytkownik: Dynamic Technology
- Producent: Butelka – Romak; Etykieta – Flexpress
Free Style:
- Smart BOX
- Producent, projektant i użytkownik: Labo Print
Marka własna:
- Linia opakowań Bio Organic Ryneczek Lidla
- Zgłaszający, użytkownik: Lidl
- Producent: Silbo
- Projektant: Dom Marki Max von Jastrov
POS:
- POS eclectea
- Zgłaszający, producent i projektant: Werner Kenkel
- Użytkownik: Herbaciarnia Art-Tea
Pragnienia:
- Chopin Blended Vodka – Kolekcja
- Zgłaszający, projektant i użytkownik: Podlaska Wytwórnia Wódek „Polmos”
- Producent: Dekorglass Działdowo
Premium:
- Nalewki Super Premium
- Zgłaszający, użytkownik: Nalewki Staropolskie
- Producent: Papirus Studio
- Projektant: White Boat Graphics & Media
Smaku:
- FC Kopernik Listki Waflowe
- Zgłaszający, projektant: Lookin’ Good
- Producent: Akomex
- Użytkownik: Fabryka Cukiernicza Kopernik
Tekturowa Kreacja – exequo:
- Black & White – opakowanie promocyjne
- Producent, projektant i użytkownik: POSkładani.pl
oraz
- SMART Shoe BOX
- Zgłaszający, producent i projektant: Granpak
Urody:
- Świąteczne zestawy prezentowe AVON
- Zgłaszający, projektant, użytkownik: Avon Cosmetics
- Producent: MMP Premium Polska i AMK Group
Opakowanie i etykieta cyfrowa:
- Kawa JAMAN
- Zgłaszający, producent: Eticod
- Projektant, użytkownik: Marba
z Szuflady:
- Smaki Świata
- Producent, projektant i użytkownik: Werner Kenkel
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Źródło: Art of Packaging
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.