Santander Bank Polska w raporcie Branża opakowań w 2022 r. Kondycja, perspektywy i wpływ wojny analizuje polski sektor opakowań. Wartość branży tym roku wyniesie około 60 mld PLN, czyli odnotuje wzrost. Jego dynamika jednak będzie mniejsza. Spowodują to rosnące ceny energii i surowców oraz ich mniejsza dostępność spowodowana wojną na Ukrainie, co przełoży się to na wyższe koszty prowadzenia działalności i dużą presję cenową.
Ceny surowców oraz wyrobów gotowych są najwyższe w historii badania i, jak podkreślają eksperci Santander Bank Polska, nadal będą rosły ponieważ cały czas występuje presja kosztowa. Tak dzieje się w całej UE. Wprawdzie w marcu dynamika wzrostu cen tworzyw sztucznych i celulozy była niższa niż w lutym, niestety nie oznacza to, że surowce zaczną tanieć. Tempo wzrostu spada, gdyż każdy kolejny miesiąc ma wyższą bazę z ubiegłego roku. Nominalnie ceny w marcu były wyższe niż w poprzednich miesiącach.
– Widzimy rekordowo wysoką presję kosztową, ceny surowców do produkcji opakowań wybiły w marcu na rekordowe poziomy, przez co indeksy cen producentów opakowań rosną w UE szybciej od średniej dla szerokiego sektora przetwórstwa przemysłowego. Efekt ten jest również widoczny w oczekiwaniach cenowych przetwórców, zwłaszcza w segmencie tworzyw sztucznych, wrażliwych na ceny ropy naftowej. Niemniej jednak, po pierwszym szoku w marcu, indeksy koniunktury pokazały w kwietniu powrót optymizmu w ocenie portfeli zamówień – wyjaśnia Maciej Nałęcz, analityk sektorowy Santander Bank Polska.
Opakowania ze szkła są jedynym segmentem branży, gdzie według Eurostatu ceny w marcu rosły wolniej (11% rok do roku) niż w całym sektorze przetwórstwa przemysłowego (16,1% r/r). W przypadku opakowań z tworzyw sztucznych ceny rosną tylko nieznacznie szybciej od średniej – 16,6% r/r, opakowania z papieru i tektury zdrożały o około 21,2% r/r, opakowania z metali lekkich o 21,8% r/r, zaś najwyższa dynamika wzrostów dotyczyła opakowań z drewna aż 38,9% r/r.
W Polsce na początku 2022 roku przemysł opakowań rósł w tempie blisko 20% rocznie. Jednak w ujęciu wolumenowym, dynamika wzrostu produkcji będzie jednocyfrowa, m.in. z uwagi na bardzo wysoką bazę z ubiegłego roku. Głównym motorem wzrostu obrotów firm jest obecnie wzrost cen. Analitycy Santander Bank Polska szacują, że produkcja sprzedana krajowego przemysłu opakowań wzrosła w ubiegłym roku o około 13-18% r/r, do poziomu ok. 52 mld PLN.
– W 2022 roku branża opakowań zachowa wzrostowy trend, ale zmieni się jego struktura i zapewne będzie to wzrost niższy niż w ubiegłym roku. Obecnie spodziewamy się dynamiki produkcji sprzedanej w okolicach 12-16% r/r, czyli około 60 mld PLN. Biorąc jednak pod uwagę rekordowo wysokie ceny surowców widzimy duże ryzyko rewizji naszej prognozy w górę, szczególnie że inflacja kosztów będzie zapewne głównym kanałem transmisji wojny w Ukrainie na sytuację krajowego przemysłu opakowań – komentuje Maciej Nałęcz, analityk sektorowy Santander Bank Polska.
Analitycy Santander Bank Polska szacują, że udział eksportu w produkcji sprzedanej polskiego sektora opakowań w 2021 roku nieznacznie wzrósł. W największym stopniu w sektorze opakowań drewnianych, z papieru i tektury oraz stalowych. Jeśli chodzi o eksport opakowań, Polska cały czas umacnia swoją pozycję na rynku europejskim. W przypadku opakowań z papieru i tektury polscy producenci zajęli drugie miejsce w UE pod względem wzrostu oraz 3 miejsce pod względem łącznej wartości eksportu, za Niemcami i Holandią. Jednak o ile holenderski eksport wzrósł w tym segmencie szybciej od polskiego, to Niemcy, obecnego lidera, doganiamy. W 2020 roku eksport polskich opakowań z papieru i tektury odpowiadał ok. 40% niemieckiego, w 2021 roku było to już 44%.
Ważnym czynnikiem wpływającym na sektor opakowań w bieżącym roku będą także wprowadzane regulacje prawne. W Polsce czekają nas duże modyfikacje w obszarze wymogów recyklingu, finansowania systemu gospodarowania odpadami oraz promowania ekoprojektowania, które przełożą się na ceny opakowań. Przykładowo, jeżeli zaproponowana w projekcie nowelizacji wysokość opłaty z tytułu rozszerzonej odpowiedzialności producenta dla opakowań z tworzyw sztucznych (ok. 200 EUR/t), weszłaby w życie, to przy obecnym, rekordowo wysokim poziomie cen surowców, przełożyłaby się na wzrost cen opakowań plastikowych o ok. 5-5.5%. Jednak Ministerstwo Środowiska i Klimatu nadal pracuje nad tą ustawą, która miałaby wejść w życie od stycznia 2023 roku. Termin ten jednak wydaje się mało realny. Dwie pozostałe ustawy z przygotowywanego pakietu (dotyczące systemu kaucyjnego i produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych) mogą zostać przyjęte szybciej, ponieważ nie przekładają się bezpośrednio na ceny produktów konsumpcyjnych.
Raport Branża opakowań w 2022 r. Kondycja, perspektywy i wpływ wojny jest dostępny pod adresem https://www.santander.pl/_fileserver/item/1510808.
Źródło: media.santander.pl
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]