Coraz większą wagę przykładamy do ekologii. Coraz częściej kupując produkty, i to nie tylko żywnościowe, zwracamy uwagę na ich skład i sposób produkcji. Oczekujemy, że to, z czego i jak powstały nie wpływa negatywnie na nasze środowisko naturalne. Dotyczy to również opakowań tekturowych, chcemy gwarancji, że pozyskany surowiec, papier i tektura, wyroby które są produkowane z drewna, pochodzą z odpowiedzialnie zarządzanych źródeł.
Zapewnia to system certyfikacji Forest Stewardship Council. Pozwala on odróżnić wyroby z drewna, które pochodzą z odpowiedzialnej gospodarki leśnej, opartej na zasadach zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnych praktyk oraz umożliwia śledzenie handlu i produkcji produktów z drewna pochodzących z certyfikowanych lasów. FSC to certyfikat przyznawany wszelkim drzewnym produktom leśnym jak np. tektura, papier, meble, pokrycia podłogowe, okna, drzwi, ale także pochodzenia leśnego np. syrop klonowy, kauczuk czy orzechy brazylijskie.
Forest Stewardship Council to organizacją pozarządową, założona w 1993 roku przez przedstawicieli z 25 krajów – organizacje ochrony środowiska, właścicieli i zarządców lasów, sieci handlowe, firmy przetwórstwa drzewnego i papierniczego, rdzenną ludność mieszkającą na terenach leśnych, jednostki certyfikujące, a także osoby prywatne zainteresowane odpowiedzialną gospodarką leśną. Przyznawane są dwa rodzaje certyfikatu:
- Certyfikat gospodarki leśnej, dla firm, które zarządzają zasobami leśnymi.
- Certyfikat łańcucha dostaw dla firm korzystających z produktów leśnych (producenci mebli, drukarnie, przemysł celulozowy, itd.) w celu potwierdzenia możliwości śledzenia pochodzenia drewna.
Główne kryteria FSC obejmują takie aspekty, jak: ochrona przed nielegalnym użytkowaniem i zabudową terenów leśnych, zapewnienie prawa do użytkowania społecznościom lokalnym, zrównoważone pozyskiwanie zasobów leśnych, nie przekraczające poziomu, który uniemożliwi ich odnowienie, ochrona rzadkich i zagrożonych gatunków oraz ich siedlisk, ograniczenie korzystania z chemicznych środków ochrony roślin, nawozów sztucznych i środków kontroli biologicznej, zakaz stosowania gatunków modyfikowanych genetycznie, ścisła kontrola i monitoring stosowania gatunków obcego pochodzenia, zachowanie lub poprawa stanu lasów o szczególnej wartości ochronnej, zakaz tworzenia nowych plantacji kosztem lasów naturalnych i półnaturalnych, a także ochrona zdrowia i bezpieczeństwa pracowników lasów.
FSC to najbardziej wiarygodny z istniejących obecnie na świecie systemów certyfikujących zasoby leśne. Producent Opakowań Tekturowych Viki Family, jako firma zaangażowana w dbałość o środowisko i zrównoważony rozwój, posiada taki certyfikat. Jest on dostępny na stronie Certyfikaty.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.