ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu przeprowadziło badanie, którego celem było określenie stosunku i postawy Polaków do rozwiązań konsumenckich wspierających ochronę środowiska i gospodarkę obiegu zamkniętego. Sprawdzano również poziom wiedzy o postawach proekologicznych oraz ich wpływ na podejmowane decyzje jak również zbierano informacje na temat postrzegania społecznej odpowiedzialności korporacji.
Niestety badanie pokazało, że poziom wiedzy w Polsce nadal jest mocno niewystarczający. Tylko 15% respondentów potrafiło poprawnie rozdzielić przykładowe artykuły podczas wyrzucania do kosza. Mimo że ich sortowanie deklaruje 66% Polaków, sens w tym działaniu widzi zaledwie 58% badanych. Problem sprawiło także pytanie o konieczność mycia opakowań z metali i tworzyw sztucznych przed ich wyrzuceniem. Aż 75% osób nie wiedziało, że nie należy płukać tego typu odpadów.
Edukacja ekologiczna w Polsce wymaga kolejnych inicjatyw i akcji uświadamiających. Czyste środowisko naturalne jest niezastąpionym zasobem, wartością wspólną, z której wszyscy korzystamy i o którą wszyscy musimy dbać. Postawa każdego z nas składa się na sumę działań, która decyduje o otaczającym nas świecie. Musimy wierzyć w to, że nasza aktywność pozwoli zahamować negatywne zmiany w środowisku, a obecnie zaledwie 1/3 polskich konsumentów w to wierzy.
Potwierdzeniem potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego jest brak wiedzy na temat właściwego segregowania odpadów. Badanie ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu potwierdziło, że mamy z tym problem. Poziom poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania odnoszące się do selekcji śmieci, które udzieliło zaledwie 15% badanych, to bardzo słaby wynik. A pytano o podstawowe rzeczy, np. do którego pojemnika wyrzucić zużytą chusteczkę higieniczną, karton po soku czy tłusty papierek po maśle.
Większość z nas wie, ile jest pojemników i jakie mają kolory oraz mniej więcej, co należy do nich wrzucać. Ale niestety tylko „mniej więcej” – nasza wiedza dotycząca segregacji odpadów jest zbyt ogólna i powierzchowna. Wiemy, że do niebieskiego pojemnika wrzucamy papier i tekturę, a do żółtego plastik. Jednak często sprowadza się to tylko do głównego surowca, gdy tymczasem np. do żółtego pojemnika oprócz tworzyw sztucznych, wrzucamy również metale i opakowania wielomateriałowe. Podobnie jest z odpadami szklanymi, mało kto wie, że do pojemników na szkło wrzucamy tylko słoiki i butelki, a nie np. szklanki, szyby, lustra czy kubki. Problemem są również opakowania składające się z kilku materiałów, z którymi konsument nie wie co robić – czy wyrzucić do odpadów zmieszanych, czy dzielić na części.
Aby sytuacja uległa poprawie potrzebne są akcje zwiększające ekologiczną świadomość Polaków, między innymi przez ukazanie tego, w jakim zakresie człowiek oddziałuje na otoczenie, ale nie tylko. Sytuacje na pewno poprawiłyby takie działania, jak wyraźna informacja na pojemnikach – co można do nich wrzucić, czy oznaczenia umieszczane na opakowaniach – do którego kosza powinny trafić.
Na sukces zapracować musimy wszyscy. To zadanie zarówno dla instytucji państwowych, firm jak i konsumentów, czyli dla nas, którzy jesteśmy kluczowym elementem w odniesieniu sukcesu. To my „produkujemy” największą ilość odpadów z którymi jest problem z przetworzeniem.
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]