Dziś kolejny przykład na to, jak niesamowitym materiałem jest tektura. Przedstawiamy Daniela Agdaga, artystę mieszkającego w Melbourne, który tworzy z kartonu dzieła tak bardzo złożone i szczegółowe, że czasami trudno uwierzyć, iż powstały z tektury. Dodatkowo, z sukcesami, wykorzystuje swoje projekty do realizacji filmów poklatkowych, co czyni go artystą z pogranicza rzeźby i filmografii.
Daniel Agdag jest synem imigrantów z Armenii. Zanim zainteresował się tworzeniem ruchomych obrazów, studiował sztuki piękne. Jego twórczość była i jest prezentowana na wielu wystawach m.in. w Melbourne, Nowym Jorku, Londynie, Sydney, Hong Kongu; Bazylei czy Tokio. Obecnie jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych na całym świecie. Artysta jest trzykrotnym zdobywcą nagrody Dendy Award na festiwalu filmowym w Sydney, był także dwukrotnie nominowany do prestiżowej nagrody AFI/AACTA, którą zdobył w 2017 roku. Jego film Lost Property Office w 2018 roku został nominowany do Oscara za najlepszą krótkometrażową animację i był wyświetlany na całym świecie.
Artysta określa swoją twórczość jako symboliczną samoanalizę odtworzoną w trójwymiarowej formie, mechaniczny przejaw jego myśli i idei w odniesieniu do otaczającego go świata: Dzieło jest bezpośrednio i pośrednio wchłaniane przez systemy i interaktywną naturę, z której wywodzi swoje funkcje i cel. Jako całość jest wykonane ręcznie w subtelne i kusząco delikatne formy, które niosą ze sobą ukryte narracje przodków, motywy i unikalny język, który nie tylko napędza idee, ale nadaje im estetykę.
Artystę inspirują ukryte mechanizmy i systemy, które umożliwiają funkcjonowanie uprzemysłowionego światu, co skutkuje powstawaniem fantastycznych, pełnych inwencji i wymagających dużej wyobraźni konstrukcji. Jego bardzo szczegółowe rzeźby określa się jako architektoniczne w formie, kapryśnie przestarzałe i niewyobrażalnie zawiłe.
Głównym materiałem wykorzystywanym w twórczości i nośnikiem przekazu jest karton. O jego wyborze zdecydowało, jak mówi Agdag, utylitarne pochodzenie i monochromatyczna prezentacja, która tworzy paradoks kruchości i siły za pomocą struktur przypominających formy architektoniczne i maszyny. Tektura jest stałym elementem jego twórczości, zaczynając jako narzędzie, a stając się integralnym nośnikiem wypowiedzi.
Źródło: publicoffice.com.au
Udostępnij
Udostępnij
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]
Konkurs ART OF PACKAGING to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży opakowań, przyciągające projektantów, studentów oraz profesjonalistów z całego kraju. Edycja 2024, podobnie jak poprzednie, była okazją do zaprezentowania najbardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w projektowaniu opakowań, a także miejscem, w którym spotkały się wizje twórców i przedstawicieli przemysłu opakowaniowego. Gala Finałowa, która odbyła […]