Działania na rzecz ochrony środowiska to temat, na który firmy chętnie się wypowiadają. Przedstawiają kroki, które zamierzają podjąć aby stać się bardziej eko. Niestety, w większości przypadków sprowadza się to tylko do mówienia i przedstawienia planów, które mają zostać zrealizowane w bliżej nieokreślonej przyszłości. Na szczęście są wyjątki od tej reguły. Pisaliśmy już o firmach które realizują ambitne plany ograniczenia odpadów, dziś kolejny przykład.
Amazon to firma, która co roku wysyła ze swoich magazynów miliardy przesyłek zapakowanych w opakowania wysyłkowe. Na szczęście, wyprodukowane są one w przeważającej części z kartonu, a więc nadają się do recyklingu i w większości tam trafiają. Jednak to i tak ogromne zużycie materiałów. Na tyle duże, że firma postanowiła coś z tym zrobić. Przygotowała więc kampanię reklamową, w której zachęca do wykorzystania kartonowych opakowań do innych celów. Pomysł nie jest nowy, ale wszystko, co pomaga chronić środowisko jest pożądane.
Na kanale YouTube, Amazon chwali się, że jego nowe opakowania wykonane są z mniejszej ilości kartonu, dzięki czemu są bardziej ekologiczne i łatwiej poddać je recyklingowi. Filmy, które utrzymane są w żartobliwym tonie, zachęcają jednocześnie, by nie wyrzucać pudełek do kosza, a coś z nich zbudować np. domek dla kota lub kostium robota. Na oficjalnej stronie koncernu zamieszczono sześć kartonowych projektów. Znajdziemy tam instrukcję na zbudowanie fortu dla zwierzaka, wiatraka do minigolfa, samochodzika czy rakiety.
Mimo humorystycznego wydźwięku kampanii, Amazon do tematu ekologii podchodzi bardzo poważnie i ambitnie. Do 2040 roku zamierza być firmą, która całkowicie zredukuje swój ślad węglowy. Trochę zmuszają ją do tego coraz bardziej rygorystyczne przepisy, także jednak chęć bycia firmą bardziej przyjazną środowisku.
Tego typu inicjatywy dziś może jeszcze traktujemy „z przymrużeniem oka”, ale jest w nich całkiem sporo sensu. Jeśli chcemy całkowicie zredukować emisję dwutlenku węgla wynikającą z produkcji przemysłowej, sam recykling może nie być wystarczający i konieczne są dodatkowe działania. Uwzględnijmu też, że zapewne nie każdy, kto otrzyma paczkę, wrzuca opakowanie do właściwego kosza. Jeśli wiec choć niewielka część zużytych opakowań kartonowych zostanie przerobionych np. na zabawki dla kota, to oznacza lepsze ich wykorzastanie, a więc krok we właściwym kierunku.
Źródło: Amazon
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.