W sobotę, 23 stycznia, obchodzimy Dzień bez Opakowań Foliowych. Opakowania te są obecnie bardzo źle postrzegane, głównie ze względu na niski stopień recyklingu i długi okres rozkładu, mimo to ich produkcja rośnie. Nie tak szybko jednak, jak najlepiej ocenianych przez konsumentów, opakowań z tektury i papieru, które odnotowały wzrostu produkcji o ponad 9% rok do roku.
Analitycy Santander Bank Polska z okazji tego święta przygotowali raport na temat polskiego rynku produkcji opakowań oraz wpływu pandemii i związanego z nią ograniczenia działalności gospodarek na świecie na jego kondycję. Przeanalizowali też perspektywy dla sektora opakowań na 2021 r.
Branża opakowań odnotuje w tym roku wzrost wyższy niż w minionych 12 miesiącach, jednak kolejne lata i miesiące to wyzwania dla producentów opakowań. Szczególnie dotyczy to opakowań z tworzyw sztucznych, gdzie ich producenci będą musieli ponieść dodatkowe koszty dostosowania się do nowych regulacji.
Dane z 2020 r. pokazują, że po okresie zamknięcia gospodarek z powodu COVID-19 sprzedaż wróciła do wcześniejszego trendu wzrostowego. W Polsce wyraźnie widoczny jest dynamiczny trend wzrostu produkcji opakowań z papieru i tektury o ponad 9% rok do roku, a zawdzięczamy to dużemu wzrostowi sprzedaży internetowej oraz zwiększeniu dostaw opakowań na rynki zagraniczne (drugi największy w skali UE).
W całej Unii Europejskiej spodziewany wzrost branży opakowań w 2020 r. wyniesie 2-3% rok do roku, w Polsce może to być 3-4%. Oznacza, że sektor nadal rośnie, chociaż nieco wolniej niż rok wcześniej, gdy w Polsce notowano 6,8% wzrostu, i wolniej niż zakładały przedpandemiczne prognozy na rok 2020. Przemysł opakowaniowy okazał się jednak dość odporny na zawirowania związane z zamknięciem gospodarek. Analitycy spodziewają się, że w 2021 r. branża zanotuje wyższy wzrost niż w minionym roku. Jednak kolejne lata i miesiące to także wyzwania, którym producenci opakowań będą musieli stawić czoło.
W najbliższym czasie producenci opakowań z tworzyw będą musieli ponieść dodatkowe koszty dostosowania się do dyrektywy Single Use Plastics, która wyklucza z wprowadzania na rynek niektóre jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych oraz Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, wspierającej takie projektowanie opakowań, które umożliwi ich recykling w łatwy sposób. Ważny jest też podatek od tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi, który obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. Najważniejsza jednak w tym zakresie jest rosnąca świadomość społeczna i coraz większa liczba konsumentów przejawiających proekologiczne postawy.
Dla takich osób nie tylko plastikowe reklamówki i jednorazowe przedmioty są wrogiem, ale również inne towary w opakowaniach z tworzyw sztucznych. Oznacza to, że popyt na takie opakowania może spadać, a producenci już powinni szukać dla nich alternatywy.
Niezależnie od tego, cała branża opakowań musi zadbać o wizerunek, a do tego konieczne jest ciągłe podnoszenie poziomu recyklingu opakowań, niezależnie od tego, z jakiego materiału są wykonane oraz utrzymanie ich w systemie gospodarki odpadami komunalnymi. Ważne jest także zmniejszenie użycia tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek oraz nowe podejście do projektowania opakowań. To włąśnie wyzwania na 2021 r.
Udostępnij
Udostępnij
Nowe Rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie przemieszczania odpadów (EU Waste Shipment Regulation – WSR 1157/2024) budzi poważne obawy wśród przedstawicieli sektora recyklingu. Europejska Konfederacja Przemysłu Recyklingowego (EuRIC) stanowczo apeluje o natychmiastowe wydłużenie terminów wynikających z tego rozporządzenia, aby zapobiec destabilizacji rynków recyklingu oraz utracie konkurencyjności europejskiego przemysłu recyklingowego. Szczególnie zagrożony jest sektor recyklingu papieru i […]
Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (CEPI) reprezentuje sektor celulozowo-papierniczy w Europie, zrzeszając 19 krajowych organizacji branżowych i niemal 860 zakładów produkcyjnych. Przemysł ten zatrudnia ponad 175 000 osób, generując przychody rzędu 100 miliardów euro rocznie. CEPI w pełni popiera unijny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku i podejmuje działania na rzecz gospodarki cyrkularnej, w tym […]
E-CO BOX to innowacyjne opakowanie wysyłkowe stworzone z myślą o wymaganiach współczesnej branży e-commerce. W odpowiedzi na potrzeby firm poszukujących skutecznych, estetycznych i ekologicznych rozwiązań pakowania, ten produkt łączy nowoczesne technologie z wygodą użytkowania.
W świecie handlu detalicznego coraz większe znaczenie odgrywa optymalizacja procesów logistycznych i sprzedażowych, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniających się oczekiwań konsumentów. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest właściwe zarządzanie opakowaniami. To właśnie w tym obszarze niezwykle pomocnym narzędziem okazuje się „The Blue Book” – publikacja wydana przez Efficient Consumer Response (ECR) Executive Board. Nazywana […]