15 września 2017 będziemy obchodzić Dzień Opakowań. Ustanowiony on został podczas Walnego Zgromadzenia Członków Polskiej Izby Opakowań, które odbyło się 28 marca 2007 roku. Dzień Opakowań ma wspomagać upowszechnianie wiedzy o opakowaniach, ich roli i znaczeniu dla gospodarki oraz dla każdego z nas.
Rosnąca znaczenie opakowań w codziennym życiu, spowodowane wieloma funkcjami, jakie stawia się przed nimi i związany z tym wzrost znaczenia przemysłu opakowań w gospodarce, skłonił PIO do działań mających na celu popularyzację wiedzy z zakresu gospodarki opakowaniami, problematyki szeroko rozumianego opakowalnictwa – projektantów opakowań, materiałów, producentów, ale także wiedzy o opakowaniach, procesach i technologiach oraz technikach pakowania.
Przemysł opakowaniowy to jedna z najbardziej innowacyjnych dziedzin gospodarki. Wymagania jakie się im stawia, zmuszają producentów do poszukiwania wciąż nowych rozwiązań, technologii i materiałów. Trzeba więc ukazywać drogę rozwoju opakowań, jako produktu systematycznie unowocześnianego, jego jakościowego i ilościowego rozwoju.
Współczesne opakowanie w wielu przypadkach, nawet jeżeli wydaje się zwykłym pudełkiem, to skomplikowane urządzenie przedłużające trwałość produktów spożywczych, informujące o stanie zapakowanego produktu, umożliwiające komunikację pomiędzy produktem a jego użytkownikiem. Na powstanie opakowania w obecnym kształcie złożyła się praca wielu ludzi reprezentujących bardzo różne dziedziny – informatykę, elektronikę, chemię, biochemię, biofizykę, biologię i mikrobiologię, inżynierię materiałową i wiele innych. Warto upowszechniać tą wiedzę, aby oddać należną chwałę twórcom obecnych rozwiązań. Wiedza ta także pozwoli odbiorcom produktów, poczuć się bardziej bezpiecznie, wiedząc ile starań dokłada się do tego aby produkt dotarł do nich w jak najlepszym stanie.
A jaka jest współcześnie rola opakowań? Przede wszystkim wzrosła rola informacyjna, to dzięki tu umieszczonym tekstom konsument czerpie wiedzę o produkcie, producencie, sposobie użytkowania, terminie przydatności itp. Opakowanie stało się także sprzedawcą, marketingowo-promocyjne funkcje opakowań jak kształt, kolor, zastosowane wzornictwo, rodzaj materiału z jakiego są one wykonane, mają za zadanie przyciągnąć uwagę klienta. Odpowiada także za bezpieczeństwo, powinno maksymalnie chronić zawartość oraz zapewnić długi okres właściwości zapakowanego towaru. To ostanie, odnosi się głównie do produktów spożywczych i leków. Przed opakowania stawia się także wymóg nieszkodzenia środowisku, co zostało spowodowane rosnącą skalą ich użytkowania i problemami z odpadami opakowaniowymi. Wymusza to poszukiwanie coraz to nowych, przyjaznych dla środowiska, łatwo poddających się utylizacji i recyklingowi materiałów.
Opakowania są stałym elementem naszego życia i to się nie zmieni. Doceńmy więc je, jak i ich twórców.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, dostosowując się do oczekiwań współczesnych konsumentów oraz rosnących wymagań ekologicznych. Nowoczesne opakowania przestają być jedynie ochroną produktu – stają się narzędziem komunikacji, promocji oraz elementem wspierającym zrównoważony rozwój.
Od wieków drzewa fascynują ludzi swoją długowiecznością, majestatycznym wyglądem i zdolnością przetrwania w ekstremalnych warunkach. Najstarsze drzewa na świecie, liczące tysiące lat, są świadkami historii i zmian klimatycznych, które przetoczyły się przez Ziemię. Najstarszym znanym okazem na świecie jest świerk „Old Tjikko” rosnący w Szwecji, a w Polsce najstarszym drzewem jest cis pospolity z Henrykowa […]
Opakowania są nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki, pełniąc kluczową funkcję w ochronie i transporcie towarów. Jednak ich masowe zużycie prowadzi do poważnych wyzwań związanych z gospodarką odpadami. Najnowszy raport Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, dotyczący rynku recyklingu odpadów opakowaniowych w Polsce w 2022 roku, rzuca światło na skalę problemu i stanowi ważny głos w […]
W obliczu rosnących wyzwań związanych z ochroną środowiska, segregacja odpadów staje się kluczowym elementem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi tego obowiązku, a segregacja odpadów opakowaniowych staje się normą w codziennym życiu. Wzrost zaangażowania społeczeństwa jest zauważalny, jednak wyniki […]