15 września 2017 będziemy obchodzić Dzień Opakowań. Ustanowiony on został podczas Walnego Zgromadzenia Członków Polskiej Izby Opakowań, które odbyło się 28 marca 2007 roku. Dzień Opakowań ma wspomagać upowszechnianie wiedzy o opakowaniach, ich roli i znaczeniu dla gospodarki oraz dla każdego z nas.
Rosnąca znaczenie opakowań w codziennym życiu, spowodowane wieloma funkcjami, jakie stawia się przed nimi i związany z tym wzrost znaczenia przemysłu opakowań w gospodarce, skłonił PIO do działań mających na celu popularyzację wiedzy z zakresu gospodarki opakowaniami, problematyki szeroko rozumianego opakowalnictwa – projektantów opakowań, materiałów, producentów, ale także wiedzy o opakowaniach, procesach i technologiach oraz technikach pakowania.
Przemysł opakowaniowy to jedna z najbardziej innowacyjnych dziedzin gospodarki. Wymagania jakie się im stawia, zmuszają producentów do poszukiwania wciąż nowych rozwiązań, technologii i materiałów. Trzeba więc ukazywać drogę rozwoju opakowań, jako produktu systematycznie unowocześnianego, jego jakościowego i ilościowego rozwoju.
Współczesne opakowanie w wielu przypadkach, nawet jeżeli wydaje się zwykłym pudełkiem, to skomplikowane urządzenie przedłużające trwałość produktów spożywczych, informujące o stanie zapakowanego produktu, umożliwiające komunikację pomiędzy produktem a jego użytkownikiem. Na powstanie opakowania w obecnym kształcie złożyła się praca wielu ludzi reprezentujących bardzo różne dziedziny – informatykę, elektronikę, chemię, biochemię, biofizykę, biologię i mikrobiologię, inżynierię materiałową i wiele innych. Warto upowszechniać tą wiedzę, aby oddać należną chwałę twórcom obecnych rozwiązań. Wiedza ta także pozwoli odbiorcom produktów, poczuć się bardziej bezpiecznie, wiedząc ile starań dokłada się do tego aby produkt dotarł do nich w jak najlepszym stanie.
A jaka jest współcześnie rola opakowań? Przede wszystkim wzrosła rola informacyjna, to dzięki tu umieszczonym tekstom konsument czerpie wiedzę o produkcie, producencie, sposobie użytkowania, terminie przydatności itp. Opakowanie stało się także sprzedawcą, marketingowo-promocyjne funkcje opakowań jak kształt, kolor, zastosowane wzornictwo, rodzaj materiału z jakiego są one wykonane, mają za zadanie przyciągnąć uwagę klienta. Odpowiada także za bezpieczeństwo, powinno maksymalnie chronić zawartość oraz zapewnić długi okres właściwości zapakowanego towaru. To ostanie, odnosi się głównie do produktów spożywczych i leków. Przed opakowania stawia się także wymóg nieszkodzenia środowisku, co zostało spowodowane rosnącą skalą ich użytkowania i problemami z odpadami opakowaniowymi. Wymusza to poszukiwanie coraz to nowych, przyjaznych dla środowiska, łatwo poddających się utylizacji i recyklingowi materiałów.
Opakowania są stałym elementem naszego życia i to się nie zmieni. Doceńmy więc je, jak i ich twórców.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]