Firma badawcza Smithers Piraopublikowała raport Przyszłość zrównoważonych opakowań dla e-handlu do 2023 r. (The Future of Sustainable E-commerce Packaging to 2023), w którym analizuje rynek opakowań dla e-handlu, szczególnie pod kątem ograniczania negatywnego ich wpływu na środowisko.

Raport ocenia, że całkowita wartość ekologicznych materiałów opakowaniowych stosowanych w e-handlu w 2018 r. wyniesie 32,9 mld USD, co oznacza znaczący wzrost w stosunku do 2017 r., w którym wartość ta wyniosła 28,2 mld USD. W ciągu najbliższych 5 lat popyt na ekologiczne materiały ma wzrosnąć do kwoty 63,3 mld dolarów, czyli prawie dwukrotnie. Dlaczego prognozy dla tego rynku są tak optymistyczne? Przyczyny są dwie – błyskawicznie rozwijający się handel internetowy oraz wymagania klientów.

E-commerce to niezwykle ważny sektor dla przemysłu opakowaniowego. Dominuje na nim sprzedaż detaliczna, a nie hurtowa, więc popyt na opakowania jest ogromny. Dodatkowo, opakowania odgrywają znacznie ważniejszą rolę w kreowaniu wizerunku niż w przypadkku sprzedaży w sklepach stacjonarnych. Najczęściej są pierwszą rzeczą offline z którą konsument ma styczność, co powoduje, że sklepy coraz większą wagę przywiązują do opakowań oraz coraz chętniej inwestują w innowacyjne rozwiązania, które zarówno zapadają w pamięć klientów jak i budują pozytywną opinię o firmie.

Najważniejszym aspektem współczesnego e-handlu staje się zrównoważony rozwój, który ma zmienić opinię o tym kanale dystrybucji, który swoim zachowaniem w ostatnich latach zapracował na negatywne postrzeganie. Dotychczas, bardzo często, nawet małe gabarytowo produkty trafiały do klientów w dużych pudełkach wypełnionych ogromną ilością trudnych w utylizacji elementów zabezpieczających np. foli bąbelkowych czy styropianu. Obecnie szybko się to zmienia.

Opakowanie musi być bezpieczne dla produktu, to nadal kluczowa kwestia, bo uszkodzenie towaru jest najmniej zrównoważonym rozwiązaniem. Koniecznym staje się jednak znalezienie złotego środka między ekologicznością opakowania a jego zdolnością do zabezpieczania produktów. Jeżeli klient otrzymuje produkt zapakowany w pudełko wypełnione ochronnym styropianowym groszkiem budzi w nim to negatywne odczucia, bo nie jest to produkt ekologiczny. A przecież można stosować formatki (wkładki) tekturowe. Takie zabezpieczenia mają znacznie mniejszy wpływ na środowisko naturalne i lepiej nadająsię do recyklingu przez co są znacznie lepiej postrzegane przez klientów.

Producenci opakowań i właściciele sklepów widzą, że najlepszym rozwiązaniem są opakowania monomateriałowe, w pełni nadające się do recyklingu. Z tego powodu wkładki z masy papierowej i tektury szybko zyskują na popularności. Rozwiązanie w którym zarówno pudełko, jak i zabezpieczenia wykonane są z jednego surowca jest najlepszym sposobem na zyskanie w oczach klientów. Rośnie więc zainteresowanie materiałami ochronnymi wykonanymi z tektury, która i tak ma ogromny, ok. 80%, udział w tym rynku.

Poznaj propozycję Producenta Opakowań Tekturowych Viki Famili opakowań dla e-commerce.

Źródło: Smithers Pira, www.smitherspira.com/industry-market-reports/packaging/e-commerce-sustainability-packaging

Udostępnij

Udostępnij

  • Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.

  • Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]

  • Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]

  • Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.