Coraz więcej Polaków dokonuje zakupów w internecie. Od rozpoczęcia pandemii i pierwszego lockdownu w marcu 2020 r., proces ten znacznie przyspieszył. Przełożyło się to na gwałtowny wzrost popytu na ekologiczne opakowania dla e-handlu, nie tylko w naszym kraju, ale w całej w Europie. Największe wzrosty sprzedaży w tym kanale odnotowują branża spożywcza, branża odzieżowa oraz branża elektroniki domowej i biurowej.
Taki rozwój sytuacji nie pozostaje bez wpływu na środowisko. Nadal wiele firm nie korzysta ze zrównoważonych opakowań, a jeśli nawet wybiera opakowania kartonowe, to stosuje uniwersalne pudełka wysyłkowe do pakowania wszystkich produktów, co przekłada się na nieefektywność łańcucha dostaw. Źle dobrane opakowania powodują, że podczas transportu jest dużo pustej przestrzeni, a to oznacza większą liczbę dostawy, przez co do atmosfery dostaje się więcej dwutlenku węgla.
A wystarczy dobrze zaprojektować opakowanie, które nie tylko jest właściwie dopasowane do oferty sklepu, ale i maksymalizuje wykorzystywanie włókien, co chroni zasoby naturalne planety. Współczesne technologie pozwalają produkować krótkie serie opakowań tekturowych, spersonalizowanych pod konkretne produkty. Wystarczy współpraca z producentem opakowań tekturowych, który zajmie się pełną obsługą, od przygotowania odpowiednich projektów, poprzez produkcję, aż po dostawę gotowych pudełek wysyłkowych do odbiorcy.
Jest to rozwiązanie trochę droższe, niż wyprodukowanie uniwersalnych pudełek w dużym nakładzie, ale tego oczekują konsumenci. A stosowanie ekologicznych opakowań, dopasowanych do dostarczanych towarów może zwiększyć sprzedaż w internecie. Firmy muszą uświadomić sobie zmianę preferencji klientów i dostosować się do ich potrzeb. Już ponad 30% polskich klientów przyznało, że całkowicie zaprzestało kupowania określonych marek, ponieważ ich opakowania nie były przyjazne dla środowiska.
Już widać zmiany w podejściu firm do pakowania produktów. Wiele marek odzieżowych owija ubrania w papier, a nie jak wcześniej w folię i wysyła je w tekturowych opakowaniach. Sklepy spożywcze i z elektroniką, wcześniej pakowały każdą rzecz osobno, w folię bąbelkową oklejoną taśmą, a dodatkowo karton wysyłkowy wypchany był styropianem. Teraz folię zastąpił papier i wypełniacz tekturowy, a w pudełkach stosuję się tekturowe wkładki, które rozdzielają produkty lub zabezpieczają sprzęt elektroniczny podczas dostawy, zastępując styropianową piankę zwykle używaną do zabezpieczania elektroniki.
Zmiany następują, zależą jednak od podejścia konkretnej firmy do problemu. My możemy je przyspieszyć, bo klienci mają ogromny wpływ na postępowanie firm. Jeżeli będziemy domagać ekologicznych opakowań i wypełniaczy, to je otrzymamy. Bo firmy nie mogą pozwolić sobie na ignorowanie naszych potrzeba.
A co obecnie najbardziej irytuje klientów sklepów internetowych? Mnóstwo folii użytej do pakowania, gigantyczne pudełka, niedopasowane do rozmiarów produktu ale również ulotki i wydrukowane rachunki, które można wysłać pocztą e-mail. Widać więc, że stosowanie ekologicznych rozwiązań podczas wysyłki pomaga zwiększyć udział w rynku. Wybierz więc ofertę producenta opakowań tekturowych i nawiąż stałą współpracę. Przyjazne dla środowiska opakowania dla handlu elektronicznego, zaprojektowane są z myślą o zaspokojeniu zarówno wymagań sklepu internetowego, pozytywnego odbioru konsumenta, jak i wspierania efektywnej dostawy. Sprawdź ofertę Producenta Opakowań Tekturowych Viki Family!
Udostępnij
Udostępnij
Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]
Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]
Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.