Państwa Unii Europejskiej „produkują” około 26 mln ton plastikowych odpadów rocznie, z tego mniej niż jedna trzecia trafia do recyklingu. Reszta zalega na wysypiskach lub, co gorsze, trafia do środowiska. Głównie winne są przedmioty jednorazowego użytku i opakowania z tworzyw sztucznych, co m.in. jest powodem wprowadzenia od 2021 roku całkowitego zakazu stosowania jednorazowych przedmiotów z plastiku. Zakaz wymusza wprowadzenie zmian w branży handlowej, w tym na rynku e-commerce.

U polskich konsumentów nawyki prośrodowiskowe dopiero się kształtują, jednak, co potwierdzają liczne badania, bardzo szybko zyskują na znaczeniu. Zrównoważony rozwój to dla coraz większej liczby konsumentów kluczowa kwestia przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Firmy handlowe nie mogą już go ignorować. Klient „świadomy ekologicznie” jest bardzo wyczulony na sprawę przyjazności dla środowiska, jeżeli więc w sklepie, z którego regularnie korzysta, nie będzie miał możliwości nabycia produktów w odpowiednich opakowaniach, to może się do tego sklepu zniechęcić.

Według badań agencji IQS, aż 74% Polaków popiera wprowadzony przez UE zakaz używania jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych, a 46% badanych uważa, że należy zmusić producentów i sklepy do całkowitej rezygnacji z plastiku, na rzecz ekologicznych opakowań.

 

Co więc mają zrobić sklepy?

Przede wszystkim złożyć jasną deklarację o stosowaniu opakowań ekologicznych i oczywiście stosować się do tej deklaracji. Mogą także umożliwić klientom pakowanie towaru do własnych opakowań, choć tu sprawa nie jest prosta, z przyczyn higienicznych. Jednak to także trend który w niektórych segmentach rynku może zyskiwać na znaczeniu np. w branży kosmetycznej. O ile własna torba na zakupy wielokrotnego użytku już stała się standardem, o tyle zakupy do własnych opakowań czeka jeszcze długa droga.

A co ze sklepami internetowymi?

Tu jeszcze większa odpowiedzialność ciąży na sklepie. W zwykłym sklepie klient może wybrać towar w ekologicznym (bądź nie) opakowaniu i jest to jego decyzja. W sklepie internetowym nie ma wpływu na formę opakowania zamówienia. Jeżeli otrzyma mały przedmiot zapakowany w wielkie pudło, wypełnione folią bąbelkową, workami z powietrzem lub styropianowymi kulkami, to po prostu przestanie korzystać z jego usług. Badania pokazują, że coraz częściej klienci świadomie wybierają sklepy, które deklarują politykę ekologicznych zakupów. A że da się wysyłać właściwie zapakowane produkty, udowadnia już wiele sklepów internetowych. Trend stosowania wyłącznie ekologicznych opakowań najlepiej rozumieją najwięksi gracze rynku e-commerce, którzy jasno to deklarują.

Polski rynek e-commerce rośnie w siłę, ale nadal nie każdy sklep korzysta z ekologicznych opakowań. Kartonowe pudełko wysyłkowe jest powszechnie stosowane, natomiast ekologiczne wypełniacze już nie. A przecież są biodegradowalne zamienniki tworzyw sztucznych – papier bąbelkowy zamiast folii, tekturowe wypełniacze zamiast styropianu, kartonowe przekładki i usztywniacze… Wystarczy pojąć współpracę z odpowiednim producentem opakowań tekturowych, dostarczy on wszystko, co dobrze i ekologicznie zabezpieczy towar w drodze do klienta.

Udostępnij

Udostępnij

  • Od 1 października 2025 roku w Polsce oficjalnie obowiązuje system kaucyjny — to jedna z najpoważniejszych zmian w polityce gospodarki odpadami w ostatnich latach. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim opakowań po napojach: plastikowych butelek PET, metalowych puszek i (docelowo) szklanych butelek wielokrotnego użytku. Celem systemu jest promowanie recyklingu i ograniczanie ilości odpadów trafiających do środowiska.

  • Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zawierający nowe założenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), budzi duże kontrowersje wśród przedsiębiorców, organizacji odzysku i przedstawicieli branży opakowaniowej. Z jednej strony zakłada on przeniesienie części kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi na producentów i importerów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, ale jednocześnie jego kształt i sposób działania […]

  • Rynek opakowań stoi dziś w obliczu nowych wyzwań, które mogą kształtować jego przyszłość na wiele lat. Raport Smithers prognozuje, że globalny popyt na opakowania ma osiągnąć 1,52 biliona dolarów do 2030 roku. W scenariuszu bazowym tempo wzrostu wynosi ok. 3,8 %, ale w wariancie optymistycznym może wzrosnąć do 3,9 %, zaś w pesymistycznym spaść do […]

  • Unia Europejska od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia ilości odpadów i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym. W odpowiedzi na wyzwania związane z nadmiernym zużyciem opakowań jednorazowych i negatywnym wpływem na środowisko naturalne, wprowadza nowe regulacje, które radykalnie zmieniają zasady projektowania, produkcji i utylizacji opakowań w całej UE.