Państwa Unii Europejskiej „produkują” około 26 mln ton plastikowych odpadów rocznie, z tego mniej niż jedna trzecia trafia do recyklingu. Reszta zalega na wysypiskach lub, co gorsze, trafia do środowiska. Głównie winne są przedmioty jednorazowego użytku i opakowania z tworzyw sztucznych, co m.in. jest powodem wprowadzenia od 2021 roku całkowitego zakazu stosowania jednorazowych przedmiotów z plastiku. Zakaz wymusza wprowadzenie zmian w branży handlowej, w tym na rynku e-commerce.
U polskich konsumentów nawyki prośrodowiskowe dopiero się kształtują, jednak, co potwierdzają liczne badania, bardzo szybko zyskują na znaczeniu. Zrównoważony rozwój to dla coraz większej liczby konsumentów kluczowa kwestia przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Firmy handlowe nie mogą już go ignorować. Klient „świadomy ekologicznie” jest bardzo wyczulony na sprawę przyjazności dla środowiska, jeżeli więc w sklepie, z którego regularnie korzysta, nie będzie miał możliwości nabycia produktów w odpowiednich opakowaniach, to może się do tego sklepu zniechęcić.
Według badań agencji IQS, aż 74% Polaków popiera wprowadzony przez UE zakaz używania jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych, a 46% badanych uważa, że należy zmusić producentów i sklepy do całkowitej rezygnacji z plastiku, na rzecz ekologicznych opakowań.
Co więc mają zrobić sklepy?
Przede wszystkim złożyć jasną deklarację o stosowaniu opakowań ekologicznych i oczywiście stosować się do tej deklaracji. Mogą także umożliwić klientom pakowanie towaru do własnych opakowań, choć tu sprawa nie jest prosta, z przyczyn higienicznych. Jednak to także trend który w niektórych segmentach rynku może zyskiwać na znaczeniu np. w branży kosmetycznej. O ile własna torba na zakupy wielokrotnego użytku już stała się standardem, o tyle zakupy do własnych opakowań czeka jeszcze długa droga.
A co ze sklepami internetowymi?
Tu jeszcze większa odpowiedzialność ciąży na sklepie. W zwykłym sklepie klient może wybrać towar w ekologicznym (bądź nie) opakowaniu i jest to jego decyzja. W sklepie internetowym nie ma wpływu na formę opakowania zamówienia. Jeżeli otrzyma mały przedmiot zapakowany w wielkie pudło, wypełnione folią bąbelkową, workami z powietrzem lub styropianowymi kulkami, to po prostu przestanie korzystać z jego usług. Badania pokazują, że coraz częściej klienci świadomie wybierają sklepy, które deklarują politykę ekologicznych zakupów. A że da się wysyłać właściwie zapakowane produkty, udowadnia już wiele sklepów internetowych. Trend stosowania wyłącznie ekologicznych opakowań najlepiej rozumieją najwięksi gracze rynku e-commerce, którzy jasno to deklarują.
Polski rynek e-commerce rośnie w siłę, ale nadal nie każdy sklep korzysta z ekologicznych opakowań. Kartonowe pudełko wysyłkowe jest powszechnie stosowane, natomiast ekologiczne wypełniacze już nie. A przecież są biodegradowalne zamienniki tworzyw sztucznych – papier bąbelkowy zamiast folii, tekturowe wypełniacze zamiast styropianu, kartonowe przekładki i usztywniacze… Wystarczy pojąć współpracę z odpowiednim producentem opakowań tekturowych, dostarczy on wszystko, co dobrze i ekologicznie zabezpieczy towar w drodze do klienta.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi – wydarzenie, które od ponad 50 lat jednoczy ludzi na całym świecie wokół troski o środowisko naturalne. Tegoroczne hasło „Nasza moc. Nasza planeta” przypomina, że każdy z nas może mieć realny wpływ na przyszłość naszej planety. W obliczu kryzysu klimatycznego, utraty różnorodności biologicznej i narastających problemów z odpadami, […]