Forest Stewardship Council (FSC) zleciła firmie IPSOS przeprowadzenie jednego z największych na świecie badań konsumenckich. Ankieta objęła 26 800 konsumentów z 33 krajów i pokazała czym konsumenci są zaniepokojeni, komu ufają w rozwiązaniu tych problemów oraz w jaki sposób indywidualnie działają, aby wpływać na rozwiązywanie problemów. Właśnie opublikowano wyniki analizy zebranych danych.

Badanie wykazuje, że utrata bioróżnorodności, zmiany klimatyczne i wylesianie są stałymi najważniejszymi obawami ludzi dotyczącymi lasów. Chociaż trwająca globalna niestabilność gospodarcza i konflikty wydają się przesuwać priorytety konsumentów, kwestie związane ze środowiskiem nie zniknęły z orbity zainteresowań.

Jeśli chodzi o lasy, więź konsumentów z bioróżnorodnością jest silna, przy czym utrata bioróżnorodności jest jedną z najważniejszych obaw dotyczących lasów w większości badanych krajów w Europie i Ameryce. W krajach, gdzie występują istotne problemy związane z leśnictwem, obawy z nimi związane odzwierciedlają się w wynikach. Wskazuje to, że skutki zmian klimatycznych coraz bardziej odczuwalne są w danym miejscu, jak na przykład powodzie w Indonezji czy pożary w Hiszpanii i USA.

Jednym z sposobów, w jaki konsumenci radzą sobie z obawami dotyczącymi lasów, jest podejmowanie decyzji dotyczących zakupów. Niemal trzy czwarte ankietowanych (71%) twierdzi, że wolałoby wybierać produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom, podczas gdy niemal dwie trzecie (63%) stara się kupować produkty pakowane w materiały odnawialne. Prawie tyle samo (59%) woli wybierać produkty, które nie przyczyniają się do zmian klimatycznych.

Jeśli chodzi o ochronę lasów, konsumenci obecnie najbardziej ufają niezależnym i wiarygodnym systemom certyfikacji oraz organizacjom pozarządowym zajmującym się ochroną środowiska. Większość badanych deklaruje wysokie lub umiarkowane zaufanie do etykiet certyfikacyjnych zapewniających ochronę lasów. Natomiast jeśli chodzi o zaufanie do organów rządowych w aspekcie ochrony lasów, ta aż połowa (49%) ankietowanych konsumentów deklaruje niewielki lub żaden poziom zaufania.

W 33 badanych krajach prawie połowa (46%) ankietowanych konsumentów rozpoznaje logo FSC; jest to wynik wyższy niż w przypadku jakiegokolwiek innego badanego systemu certyfikacji leśnej. Największe rozpoznawalność wykazują osoby w wieku od 18 do 24 lat. FSC jest szczególnie dobrze rozpoznawalny w Chinach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Brazylii, Włoszech i Danii.

Ponad trzy czwarte konsumentów (77%) wykazuje umiarkowany lub wysoki poziom zaufania do certyfikacji FSC w zakresie ochrony lasów, co jest znacznie wyższym wynikiem niż w przypadku zaufania do rządów czy firm. Mimo, że obecnie trudności ekonomiczne są najważniejszym globalnym zmartwieniem, połowa konsumentów którzy rozpoznają FSC, twierdzi, że są gotowi zapłacić więcej za produkt, jeśli jest on certyfikowany przez FSC. To zaufanie przekłada się także na konkretne marki, które posiadają certyfikację FSC, ponieważ większość konsumentów (80%) twierdzi, że bardziej ufają marce, jeśli oferuje ona produkty certyfikowane przez FSC.

Bycie częścią FSC oznacza dążenie do lepszych rezultatów. Firmy i produkty, które posiadają to oznaczenie, mają wspólne zobowiązanie do ochrony lasów dla przyszłych pokoleń. FSC zapewnia organizacjom i konsumentom na całym świecie potwierdzenie, że produkty leśne, które kupują i sprzedają, pochodzą z lasów zarządzanych w sposób odpowiedzialny oraz rygorystycznie przestrzegane są normy środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.

Najważniejsze wnioski

  • 71% konsumentów deklaruje, że woli wybierać produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom.
  • 66% konsumentów oczekuje, że firmy zagwarantują, że produkty i opakowania drewnopochodne, które sprzedają, nie przyczyniają się do wylesiania.
  • 64% konsumentów oczekuje, że informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju na produktach będą certyfikowane przez niezależną organizację.
  • 63% konsumentów twierdzi, że stara się kupować produkty pakowane w materiały produkowane z surowców odnawialnych, takie jak tektura, a nie w opakowania plastikowe.
  • 62% konsumentów uważa, że mogą pomóc w ochronie lasów, kupując produkty, które zostały certyfikowane przez niezależną organizację.

Pełny raport jest do pobrania ze strony https://fsc.org/en/consumer-awareness

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Ipsos

  • Ankietę przeprowadzono online w 33 krajach w październiku i listopadzie 2022 r
  • Ankietowani zostali tak wybrani, aby być jak najbardziej reprezentatywni dla danego kraju. Każdy kraj miał wielkość próby 800, z wyjątkiem USA gdzie wielkość próby wynosiła1200.
  • Lista badanych krajów: Argentyna, Australia, Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Kolumbia, Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Indie, Indonezja, Włochy, Japonia, Kenia, Litwa, Malezja, Meksyk, Norwegia, Peru, Polska, Rumunia, Słowacja, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Tajlandia, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, USA.

Źródło: fsc.org

Udostępnij

Udostępnij