Gogol Mogol to innowacyjny gadżet z kartonu, do gotowania jajek. Zaprojektował go Jewgienij Morgalev, naukowiec z KIAN, rosyjskiego zespołu wynalazców. Gogol Mogol to jajko w kartonowym opakowaniu, ale nie zwyczajnym. Kartonowe opakowanie składa się z czterech warstw: zewnętrznej tulei, katalizatora chemicznego i membrany, oddzielającej katalizator od specjalnego materiału, który reaguje z tlenkiem wapnia. Wewnątrz tego skomplikowanego (przynajmniej z opisu) urządzenia, zwykłe jajko. Na razie surowe.
Z opakowania wystaje brązowa taśma – to „zawleczka” połączona z izolacyjną membraną, która rozdziela warstwy pojemnika. Gdy membrana tkwi w „płaszczu” pojemnika, jajko jest bezpieczne. Gdy zawleczka zostanie wyjęta, wyrywa za sobą membranę i substancje chemiczne umieszczone w pojemniku, zaczynają wchodzić ze sobą w reakcję, produkując duże ilości ciepła, które gotują jajo, bez garnka i wody.
Po dwóch minutach jajko jest gotowe do spożycia, wersja „na miękko”. Jeżeli chcemy uzyskać „na twardo” gotujemy je cztery minuty. Gogol Mogol jest jednorazowego użytku i to największa jego wada. Jeżeli chcemy gotować jaka np. „na szlaku”, każde musi być zapakowane do osobnego pojemnika. Projektanci pomyśleli jednak o środowisku. Produkt powstaje z materiałów pochodzących z recyklingu. Na pewno jest to świetny pomysł dla ludzi lubiących aktywnie spędzać czas z dala od cywilizacji.
Wynalazek znalazł uznanie naukowców na całym świecie i zyskał wiele nagród za innowacyjność, m.in. nagrodę Europejskiego Stowarzyszenia Projektowania Opakowań. Niestety nie przełożyło się na jego masową produkcję. Gogol Mogol, póki co jest dostępny jedynie na rosyjskim rynku.
Udostępnij
Udostępnij
Rynek opakowań zyskuje na znaczeniu szczególnie w e-commerce, logistyce i handlu detalicznym. W obliczu wymogów środowiskowych i konsumenckich, warto przyjrzeć się bliżej, jakie perspektywy rysują się przed dwoma dominującymi materiałami – tekturą i plastikiem.
Rynek opakowań dedykowanych e-commerce przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez rosnące wymagania konsumentów, rozwój technologii oraz globalne trendy zrównoważonego rozwoju. Według raportu The Future of E-commerce Packaging to 2029 (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) opracowanego przez firmę Smithers, wartość globalnego rynku opakowań dla e-handlu osiągnęła w 2024 roku 75,3 miliarda dolarów, a do […]
Biogospodarka staje się coraz bardziej strategicznym kierunkiem rozwoju przemysłu w Europie, łącząc potencjał odnawialnych zasobów naturalnych z innowacyjnymi technologiami. W centrum tej transformacji znajduje się sektor leśno-drzewny i przemysł celulozowo-papierniczy, który już teraz generuje wartość dodaną na poziomie 25 miliardów euro rocznie i inwestuje ponad 5 miliardów euro w nowe technologie i rozwój. CEPI, reprezentując […]
Branża opakowań dynamicznie się zmienia, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata, w tym rosnące wymagania konsumentów, zmiany legislacyjne, rozwój technologii i globalne dążenie do zrównoważonego rozwoju. Dziś opakowanie nie jest już wyłącznie funkcjonalnym dodatkiem do produktu, ale narzędziem komunikacji, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej. Oto najważniejsze trendy, które kształtują obecnie rynek opakowań.