Stare powiedzenie głosi Nie oceniaj książki po okładce. Można rozszerzyć je również na inne przedmioty i zalecać nie ocenianie ich ich po opakowaniu. Jednak współcześnie, o czym wszyscy wiedzą, często „oceniamy coś po okładce” czyli np. kupujemy produkt tylko dlatego, że zachęciło nas do tego, przyciągające uwagę opakowanie. Dlatego odgrywa ono obecnie tak istotną rolę w obrocie handlowym. Jednak jego początki to zupełnie inne czasy, gdy marketing nie był ważny, a liczyły się względy praktyczne.

Towary pakowano od dawna. Kiedy to się zaczęło, nikt pewnie nie wie. Opakowanie miało wtedy zabezpieczać przechowywany przedmiot przed uszkodzeniem i wpływem warunków zewnętrznych. Opakowanie w rozumieniu współczesnym, rozwinęło się wraz z rewolucją przemysłową w XIX wieku, choć nadal jego głównym zadaniem było zabezpieczać zawartość. Wzrost produkcji, wydłużenie szlaków handlowych oraz zróżnicowanie samych produktów wymusiło wdrażanie rozwiązań pozwalających na ich skuteczną ochronę.

W miarę rozwoju gospodarczego wzrastała konkurencja, która rozpoczęła walkę o klienta i jak największą sprzedaż. Producenci odkryli wtedy możliwości, jakie dawało opakowanie. Dzięki różnym kształtom, kolorystyce czy rodzajowi materiału klient zyskiwał możliwość rozróżniania produktów i producentów nie tylko po ich nazwie.

Marketingowa rola opakowań tak naprawdę jednak rozwinęła się dopiero po II wojnie światowej. Po jej zakończeniu nastąpił ogromny rozwój gospodarczy i pojawiają się sklepy samoobsługowe. Klient sam decydował co wybiera, więc potrzebował dodatkowych informacji ze strony producenta, dotyczących produktu, aby na niego się zdecydować. Aby został stałym odbiorcą, koniecznym stało się aby łatwo odnajdywał i rozpoznawał dany produkt. Opakowania stały się więc czymś więcej niż tylko ochroną produktu. Ich wygląd i materiał z którego powstawały podyktowany był w głównej mierze właśnie względami marketingowymi.

Oczywiście wcześniej także odnotowano skuteczne wykorzystanie marketingowe opakowań. Za prekursora uważa się producenta whiskey Jack Daniel’s. W 1985 roku, aby wyróżnić swój napój na sklepowych półkach, zmienił on tradycyjny kształt butelki, do tej pory okrągłej, na prostokątną. Pozwoliło mu to  zyskać ogromny rozgłos. Nie stało się to początkiem rewolucji, ale pokazało możliwości opakowań jako skutecznego środka marketingowego.

Historia opakowania kartonowego, przynajmniej tak się przyjmuje, zaczęła się w 1817 r. gdy angielski przemysłowiec, sir Malcolm Thornhil stworzył pierwsze pudełko do pakowania towarów. Jego produkcja była jednak tak skomplikowana, że pomysł musiał długo czekać na wejście do masowej produkcji. Stało się to dopiero na początku XX wieku, gdy bracia Kellog zapakowali do pudełka tekturowego, swoje słynne do dziś płatki śniadaniowe.

Opakowania tekturowe na przestrzeni lat mocno zmieniały się. Pojawiały się nowe konstrukcje i kształty, coraz lepsze nadruki i nowe tektury o innych właściwościach. Zaczęto łączyć tekturę z innymi materiałami, aby uzyskać określone właściwości opakowania. Jednak jedno nie zmieniło się, karton to materiał pochodzenia naturalnego, nieszkodliwy dla środowiska. Dlatego zyskał tak ogromną popularność. I nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

Udostępnij

Udostępnij